Concluziile raportului Google Smart Shopper 2022 realizat in exclusivitate pentru piata online din Romania

Articol publicat in Stiri eCommerce pe 29.11.2022

Google Smart Shopper 2022

Google Smart Shopper 2022 este cel mai nou studiu realizat in exclusivitate pentru piata online din Romania, care evidentiaza cum si-au schimbat romanii comportamentul de cumparaturi din perioada pandemiei vs. perioada actuala. Raportul este bazat pe o analiza asupra anilor 2019-2022 in 4 categorii de produse, precum: electronice si electrocasnice, casa si gradina, fashion si beauty.

In cei 2 ani de pandemie dintre 2020 si 2021, piata de comert online a primit un impuls considerabil din urma caruia magazinele online existente au avut cel mai mult de castigat, spre deosebire de afacerile care nu aveau prezenta online si au fost nevoite sa faca acest pas, deoarece clientii s-au mutat in mediul online datorita restrictiilor impuse de catre guverne. Odata cu incheierea pandemiei, lucrurile ar fi trebuit sa revina la normal din punct de vedere social si economic, insa conflictul geo-politic de la inceputului anului 2022 a schimbat situatia. Astfel, s-au schimbat si prioritatile romanilor, iar comerciantii au trebuit sa se adapteze din nou din mers, asa cum au facut-o si in ultimii 2-3 ani.

Raportul Google Smart Shopper 2022

Raportul arata ca, in ciuda situatiei geo-politice actuale si a schimbarilor economice cauzate de cresterea inflatiei la nivel global, comportamentul romanilor este unul cat se poate de pozitiv in ceea ce priveste achizitiile online, doar ca mai calculat decat in anii anteriori. Astfel, obiceiul privind cumparaturile online dezvoltat in perioada pandemiei ramane in continuare activ, iar 91% dintre romani spun ca vor continua sa realizeze achizitii online si in viitor.

Totodata, piata din Romania si-a mentinut si in 2022 ritmul de crestere la nivel online cu +6% fata de anul trecut, de la 41% in 2021 la 47% in 2022, situandu-se astfel pe locul 3 in clasament la nivel european, dupa Marea Britanie si Cehia.

S-a redus efectul cumparaturilor de impuls

In contextul economic actual, efectul cumparaturilor de impuls (spontane) s-a diminuat substantial fata de anul anterior in randul romanilor, acestia fiind mai cumpatati atunci cand aleg sa faca o achizitie online, astfel ca procentul a scazut de la 36% in 2021 la 13% in 2022.

Totodata, in 2022 pretul devine din nou un factor important, astfel ca 46% dintre romani iau decizia de a cumpara de la un anumit brand sau comerciant online in functie de pret, iar termenul "reduceri" (impreuna cu derivatiile sale) este cu +23% mai cautat in cadrul motorului de cautare Google, conform perioadei Ianuarie - August 2022 vs. Ianuarie - August 2021.

Tinerii, lideri la cumparaturile online

Una dintre surprizele pe care le scoate in evidenta Google Smart Shopper este cresterea numarului de cumparaturi online in randul persoanelor din categoria de varsta 18-24 de ani, care au cumparat online cu +18% mai mult fata de anul anterior (53% in 2022, fata de 35% in 2021), respectiv categoria de varsta cuprinsa intre 24 si 34 de ani, unde procentul a fost cu +13% mai mare fata de anul anterior (57% in 2022, fata de 44% in 2021).

Cumparaturi online vs. offline

Cand vorbim despre preferintele legate de modul de a face cumparaturi, online sau offline, aflam ca 69% dintre romani nu au o anumita preferinta in ceea ce priveste acest aspect, acestia alegand canalul de cumparaturi in functie de criterii precum:

  • Comoditate;
  • Modalitatea in care intra in posesia produsului;
  • Testarea si interactiunea cu produsul inainte de achizitie;
  • Pretul produsului, online vs. offline;
  • Usurinta de a alege produsul.

In ceea ce priveste nemultumirile fata de procesul de cumparaturi online, 1 din 2 romani intampina probleme legate de aspecte precum:

  • Lipsa review-urilor independente la produsele listate - 19%;
  • Lipsa posibilitatii de a cumpara fara crearea unui cont de client - 17%;
  • Indisponibilitatea produsului (lipsa stocului) - 14%;
  • Majorarea preturilor din ultima perioada - 12%;
  • Procesul dificil de returnare a produselor - 11%;
  • Procesul de cumparaturi a fost intrerupt de probleme tehnice - 10%;
  • Nu au putut gasi rapid produsul de care aveau nevoie - 10%;
  • Timpul de raspuns lent in call center - 11%.

Multe dintre aceste aspecte ar putea fi remediate destul de usor prin implementarea unor automatizari in cadrul platformei eCommerce, precum: transmiterea de email-uri automate care sa solicite clientilor publicarea review-urilor pentru produsele cumparate, implementarea unui checkout care sa permita plasarea comenzilor fara cont (anonime) sau implementarea unui modul de RMA pentru retururi.

Dispozitivele mobile le depasesc pe cele desktop

Daca pana acum device-urile mobile precum smartphone-urile si tabletele le depaseau pe cele desktop doar in anumite categorii de produse (ex. "fashion"), in momentul de fata 51% dintre romani folosesc smartphone-ul pentru a realiza o achizitie online. Astfel, device-urile desktop precum PC-urile si laptopurile au ajuns pe plan secundar.

Romanii sunt increzatori, insa prudenti

In ceea ce priveste impactul geo-politic actual asupra economiei, raportul Google Smart Shopper 2022 mai evidentiaza faptul ca romanii se simt mai putin afectati decat cei din Uniunea Europeana (Franta, Germania sau Polonia), conform cautarilor Google dupa termeni precum "recesiune" sau "criza economica", impreuna cu faptul ca Romania a inregistrat o mica scadere in ceea ce priveste cumparaturile online doar in luna August, comparativ cu alte tari din UE.

Pe de alta parte, interesul romanilor a crescut in ceea ce priveste produsele second-hand, 37% dintre participantii la acest studiu spun ca au cumparat produse second-hand, iar produsele din categoriile de fashion si electronice au fost cele mai populare. Spre exemplu, cautarile pentru smartphone-urile second-hand au crescut cu +80% fata de anul anterior.

Alte date ale acestui studiu ne arata ca:

  • In ceea ce priveste decizia de cumparare, 8 din 10 romani au cautat informatii in mediul online inainte de a face o achizitie;
  • Romania inregistreaza o crestere constanta a cautarilor despre depozite bancare (+94%), carduri de credit (+17%) si aur (+25%) in 2022, fata de aceeasi perioada a anului trecut;
  • Cautarile in motorul de cautare Google legate de pretul energiei au crescut cu +70% in Romania si cu +180% la nivel european;
  • Interesul pentru cheltuielile legate de stilul de viata si calatorii s-a diminuat in detrimentul celor functionale, la fel si interesul legat de achizitiile de automobile sau imobiliare. Comportamentul este similar si la nivel european.

Vezi raportul Google Smart Shopper 2022 in format PDF

Raportul "Smart Shopper 2022" este un raport realizat de catre Google in colaborare cu Savanta si are ca scop evidentierea comportamentului de cumparare a clientilor online din Romania. Studiul a fost realizat pe baza unui esantion la nivel national, in randul persoanelor cu varste incepand cu 18 ani care au efectuat o achizitie online in ultimele 3 luni din categoriile de produse: electronice si electrocasnice, casa si gradina, fashion si beauty.

Ti-a placut acest articol?

Urmareste-ne pe Facebook pentru a fi la curent cu cele mai noi articole din blogul nostru.

Articole din aceeasi categorie

Evolutia vanzarilor online in perioada starii de urgenta COVID-19 (infografic)

Evolutia vanzarilor online in perioada starii de urgenta COVID-19 (infografic)

Publicat in Studii de caz pe 15.05.2020

In prezent fiecare guvern, institutie de stat, institutie non-guvernamentala sau companie privata lupta impotriva acestei pandemii prin depunerea unor eforturi semnificative, insa, daca am face un exercitiu imaginar, oare cum ar fi decurs toate acestea ... Citeste tot articolul

Cat de importante sunt review-urile clientilor pentru un Magazin Online

Cat de importante sunt review-urile clientilor pentru un Magazin Online

Publicat in Studii de caz pe 17.01.2019

Conform unui studiu de caz, 91% dintre persoane citesc in mod regulat sau ocazional review-uri (feedback, opinii, recenzii, testimoniale, pareri), iar 84% dintre clienti au incredere in ele la fel de mult ca intr-o recomandare ... Citeste tot articolul

Retrospectiva anului 2021 pentru Extended

Retrospectiva anului 2021 pentru Extended

Publicat in Stiri eCommerce pe 30.12.2021

Suntem aproape de finalul anului 2021, un moment prielnic pentru a reflecta asupra realizarilor din cursul anului si pentru a stabili obiectivele pentru anul urmator. Astfel, am realizat o retrospesctiva a evenimentelor si obiectivelor indeplinite ... Citeste tot articolul