Ce platforma eCommerce alegi pentru magazinul tau online in 2023

Articol publicat in Studii de caz pe 12.04.2023

Platforma eCommerce pentru magazin online

Ce este o platforma eCommerce?

O platforma eCommerce este un software sau o aplicatie web-based care permite crearea si administrarea unui magazin online. Aceasta include functii precum gestionarea produselor, procesarea platilor, gestionarea comenzilor si livrarii, precum si functii de analiza si raportare. Comerciantii isi pot adauga produse in magazinul lor, pot gestiona preturile, stocurile si permite clientilor sa efectueze cumparaturi online si plati prin intermediul site-ului web de tip "magazin online". Astfel, exista mai multe platforme eCommerce disponibile din care comerciantii pot alege, cum ar fi Adobe Commerce (fosta platforma Magento), Shopify, WooCommerce, PrestaShop, Extended (exemplul de fata) si multe altele.

O platforma eCommerce este alcatuita in general din 3 componente principale:

  1. Zona de administrare a magazinului online (back-office-ul), unde comerciantii online isi administreaza magazinul (produse, vanzari, rapoarte etc.) si in care au acces doar angajatii si colaboratorii comerciantului. In majoritatea cazurilor, aceasta zona este accesibila online in orice moment, fiind disponibila printr-o interfata de tip web-based, dar mai sunt si platforme cu zone de administrare accesibile doar prin intermediul unui software care trebuie instalat pe un calculator sau o solutie mobila.
  2. Magazinul online (front-store-ul) este de obicei site-ul si / sau aplicatia mobila prin intermediul caruia clientii pot efectua cumparaturi online, isi pot urmari comenzile, realiza retururi, administra conturile de client sau alte functii sau beneficii pe care comerciantii le pun la dispozitie.
  3. Gazduirea web a platformei sau hosting-ul este serviciul prin intermediul caruia pot fi accesate cele 2 componente descrise anterior, locul unde sunt stocate bazele de date, codul sursa al platformei sau alte elemente de continut ale magazinului online, spre exemplu imaginile produselor. Gazduirea web poate fi de mai multe feluri: cloud, server dedicat, server shared si VPS (Virtual Private Server). Hosting-ul este partea "invizibila" a platformei eCommerce, cea la care au acces doar persoanele avizate, programatorii si / sau administratorii de sistem.

Astfel, toate cele 3 componente formeaza o solutie eCommerce aproape completa. De ce spunem aproape completa? Pentru ca, daca dorim sa acoperim toate nevoile clientilor, sunt necesare si alte servicii sau solutii externe integrate in platforma, precum: modalitati de livrare (curieri), modalitati de plata online (procesatori de plati), platforme de marketing (pentru promovare) s.a.m.d., aspecte pe care le vom detalia mai jos.

Ecosistem eCommerce complet integrat

Ecosistem platforma eCommerce

Avantajele unei platforme eCommerce

Avantajele de a detine si administra o platforma eCommerce prin intermediul careia sa pui la dispozitia clientilor un magazin online sunt destul de multe, dar vom incerca sa le detaliem pe cele pe care le consideram mai importante:

  1. Cresterea vanzarilor - o platforma eCommerce iti va permite sa-ti extinzi aria de vanzare catre un public mai mare pentru care vei fi disponibil la orice ora din zi sau din noapte, magazinele online functionand non-stop.
  2. Reducerea costurilor - o platforma eCommerce iti poate reduce costurile afacerii prin eliminarea nevoii de achizitionare sau inchiriere a unui spatiu comercial fizic, precum si prin automatizarea proceselor de vanzare si livrare, minimizand astfel necesarul de resurse umane (mai putine salarii si taxe aferente).
  3. Marketing eficient - o platforma de comert online ofera, printre altele, si instrumente pentru marketing si analiza pentru a ajuta la generarea de trafic si intelegerea comportamentului cumparatorului. Aceste functionalitati pot fi native (ale platformei) sau pot fi integrate cu servicii externe, spre exemplu Google Analytics - una dintre cele mai populare platforme de analiza a traficului de vizitatori si clienti ai magazinului online.
  4. Posibilitatea de personalizare - in general, platformele eCommerce pot fi personalizate dupa nevoile comerciantului, astfel incat acesta sa ofere clientilor sai cea mai buna experienta in magazin si in procesul de cumparaturi online, atat in ceea ce priveste design-ul magazinului, cat si functionalitatile acestuia: sistemul de filtrare a produselor, motorul de cautare in catalogul de produse, procesul de checkout etc.
  5. Scalabilitate - un magazin online ii va permite afacerii tale sa creasca si sa adapteze la schimbarile pietei sau la noi produse sau servicii pe care clientii le doresc. Astfel, cataloagele de produse pot fi usor adaptate prin introducerea de game sau colectii noi in functie de sezon, ca in cazul magazinelor online de fashion.
  6. Accesibilitate - o platforma eCommerce poate fi accesata din orice locatie si de pe orice dispozitiv fix sau mobil, prin intermediul unei conexiuni la internet, oferind astfel clientilor tai acces 24/7 la produsele si serviciile pe care le oferi.
  7. Automatizare - cu ajutorul unei platforme de comert online eficienta poti automatiza toate procesele de gestionare a comenzilor, livrarilor, platilor, actualizari de produse in ceea ce priveste pretul si stocul acestora. Astfel, vei economisi atat timp, cat si bani.

Tipuri de platforme eCommerce

Acum ca am explicat ce este o platforma de comert electronic si care sunt avantajele ei, mergem mai departe pentru a intelege care sunt tipurile de platforme eCommerce, cu avantajele si dezavantajele acestora in functie de nevoile comerciantilor online.

Platforma eCommerce inchiriata Entry-level (SaaS)

SaaS sau Software as a Service reprezinta solutiile (de orice tip) inchiriate pe baza unui abonament lunar sau anual. Acestea sunt printre cele mai populare plarforme eCommerce, ele fiind gazduite si administrate din punct de vedere tehnic de catre furnizor si sunt oferite comerciantilor online pe baza unui abonament lunar.

Platformele de tip SaaS Entry-level nu necesita instalare sau administrare din punct de vedere tehnic de catre comerciant, ele fiind disponibile in cateva minute de la inregistrarea contului de client. De exemplu, Shopify si BigCommerce sunt platforme de tip SaaS entry-level.

Avantaje:

  • Nu sunt necesare cunostinte tehnice. Astfel, nu trebuie sa iti faci griji in ceea ce priveste mentenanta sau instalarea solutiei eCommerce;
  • Serviciul de gazduire web este inclus de obicei in pachetul de baza ales;
  • Platforma este disponibila in cateva minute de la inregistrarea contului de comerciant;
  • Pachete de functionalitati si servicii incluse din care poti alege;
  • Dispune de teme de design personalizabile pentru magazinul online;
  • Suport tehnic inclus in pachet (sub diferite forme);
  • Sunt avantajoase din punct de vedere financiar, permitand comerciantului sa plateasca un abonament lunar care sa includa aproape toate nevoile;
  • Update-uri constante si functionalitati noi.

Dezavantaje:

  • Suport tehnic greoi, avand in vedere faptul ca aceste platforme sunt destinate utilizarii de catre un numar ridicat de comercianti, iar echipele de suport tehnic pot fi aglomerate cu solicitari, mai ales in perioada campaniilor importante de vanzari, precum Black Friday;
  • Temele de design pot fi utilizate de catre toti comerciantii platformei respective, aspect care va putea duce la situatia in care magazinul tau online sa arate aproape sau chiar la fel ca cel al concurentilor tai;
  • Din punct de vedere al functionalitatilor si tehnologiilor va fi mai greu sa te diferentiezi de concurenta, oferindu-le clientilor tai aproape aceleasi functionalitati si aceeasi experienta in procesul de cumparare online;
  • Dezvoltarile personalizate (la cerere) sunt aproape inexistente in cadrul platformelor SaaS entry-level. Astfel, ai putea ajunge in situatia in care magazinul tau online sa stagneze din punct de vedere al dezvoltarii, tocmai datorita lipsei posibilitatii de personalizare a anumitor aspecte privind functionalitatile, fluxurile operationale si logistice sau experienta de cumpataturi in magazinul online;
  • Nucleul platformei este comun, iar in situatia in care acesta va intampina o eroare sau situatie, aceasta se va propaga pentru toti comerciantii care utilizeaza solutia eCommerce respectiva;
  • Integrarea personalizata a unui flux cu un sistem de gestiune sau a unui sistem de tip ERP (Enterprise Resource Planning) va fi mai dificila sau imposibila, la fel ca dezvoltarile personalizate (la cerere);
  • Fiind vorba de un nucleu comun al platformei, vei beneficia de aceeasi infrastructura in ceea ce priveste serviciul de hosting. Astfel, in cazul in care magazinul tau va creste, nu vei putea face un upgrade catre o infrastructura mai performanta sau individuala;
  • Din punct de vedere SEO (Search Engine Optimization), in cazul in care vei colabora cu o agentie sau un consultant SEO pentru optimizarea magazinului in motoarele de cautare, s-ar putea ca recomandarile tehnice pe care le vei primi sa nu poata fi implementate, tocmai din prisma limitarilor privind dezvoltarile personalizate care se pot realiza pe acest tip de platforme;
  • Migrarea magazinului catre o alta platforma eCommerce poate fi dificila deoarece programatorii nu vor avea acces la bazele de date, ci doar la exporturi (exemplu: Excel sau CSV) care de cele mai multe ori nu sunt complete (exemplu: pot lipsi atributele de produse sau informatiile aferente conturilor de client). Tot legat de acest subiect, la majoritatea furnizorilor, migrarea dintr-o alta platforma nu este asigurata. Astfel, acest fapt va trebui realizat de catre comerciant;
  • Comerciantul nu are acces la serverul pe care este gazduita platforma. In concluzie, nu are acces la bazele de date sau la codul sursa al platformei.

In concluzie, acest tip de solutie eCommerce este recomandata pentru comerciantii aflati la inceput de drum, cu resurse limitate sau pentru comerciantii care doresc lansarea unui magazin online intr-un timp foarte scurt.

Platforma eCommerce inchiriata Enterprise (semi-SaaS)

Platformele eCommerce SaaS Enterprise, din punct de vedere al aspectului financiar, sunt avantajoase datorita faptului ca sunt oferite la fel ca cele SaaS entry-level (pe baza unui abonament lunar sau anual) si, totodata, vin la pachet cu aproape toate avantajele unei platforme SaaS entry-level, dar nu si cu dezavantajele acesteia.

Le numim semi-SaaS deoarece aceste platforme urmeaza modelul de business din punct de vedere financiar, insa nu sunt limitate si din punct de vedere al personalizarilor, dezvoltarilor, integrarilor sau a infrastructurii, deoarece aceste platforme sunt instalate de obicei individual pentru fiecare comerciant.

Avantaje:

  • Spre deosebire de o platforma SaaS Entry-level, cele enterprise ofera servicii de design personalizat. Astfel, atat aspectul magazinului online, cat si fluxul de cumparaturi online, vor fi optimizate si adaptate nevoilor comerciantului;
  • Suport tehnic dedicat - furnizorii acestui tip de platforma pun la dispozitia comerciantilor un serviciu de suport tehnic care include o echipa avizata si un timp de raspuns rapid, avand in vedere faptul ca pe aceste platforme functioneaza mai putini comercianti, in general medii si mari, cu un flux ridicat de clienti si comenzi pe zi;
  • Upgrade-uri de infrastructura flexibile si adaptate dupa nevoile comerciantului. Spre exemplu, daca afacerea creste, acest tip de platforma poate fi mutata pe servere dedicate si optimizate pentru fluxul tot mai mare de clienti si comenzi sau pentru un catalog de produse de dimensiuni mari;
  • Migrarea platformei eCommerce este de obicei realizata de catre o echipa tehnica care se va asigura ca nu vor fi pierdute date sau link-uri indexate in cadrul motoarelor de cautare. Totodata, migrarea de pe aceste platforme este mai simpla deoarece vor fi oferite exporturi complete ale bazelor de date;
  • Pot fi realizate integrari cu sistemele de gestiune sau de tip ERP, care pot fi personalizate dupa modul de lucru al comerciantului, in ceea ce priveste actualizarile de preturi si stocuri, procesarea comenzilor sau aspecte contabile (exemplu: generarea facturilor fiscale). Aceste integrari pot fi realizate daca sistemul de gestiune pune la dispozitie o documentatie API de integrare;
  • Sunt permise dezvoltarile (la cerere) de functionalitati, module sau integrari cu servicii externe si, totodata, personalizarile de design in cadrul magazinului online. Astfel, comerciantii se pot diferentia de concurentii lor prin implementarea unor functii sau servicii pe care sa le ofere clientilor sau prin optimizarea proceselor si fluxurilor interne, astfel incat sa economiseasca timp si / sau bani;
  • Update-uri constante aduse platformei eCommerce care pot include functii, module sau integrari cu servicii externe noi de care pot beneficia toti comerciantii care utilizeaza platforma respectiva, economisind astfel bugete de implementare;
  • Procese si fluxuri automatizate. In general, platformele de tip SaaS Enterprise isi centralizeaza eforturile de automatizare si eficientizare a proceselor interne si externe, astfel incat sa maximizeze timpii de operare si sa diminueze costurile. Astfel, de la importuri si actualizari automate pentru produsele din catalog si pana la procesarea comenzilor pe pilot automat, aceste platforme devin foarte eficiente pentru comercianti.

Dezavantaje:

  • Unii furnizori ai acestui tip de platforma percep o taxa de setup a magazinului online care reprezinta in general realizarea design-ului. Aceasta taxa poate fi destul de consistenta, insa nu si in cazul solutiilor noastre, deoarece toate pachetele Extended includ aceasta taxa pentru contractele de minim 12 luni;
  • Costul abonamentului lunar este mai mare decat cel al platformelor de tip SaaS Entry-level, insa este de obicei direct proportional cu calitatea serviciilor oferite. Totodata, costurile upgrade-urilor de infrastructura vin cu bugete lunare suplimentare;
  • Design-ul nu poate fi modificat de catre comerciant prin intermediul unui editor de tema, ci trebuie sa apeleze la echipa tehnica pe care furnizorul de solutie eCommerce o pune la dispozitia comerciantului;
  • La fel ca in cazul platformelor SaaS Entry-level, comerciantii nu primesc acces la server-ul pe care este gazduita platforma, nici la codul sursa al acesteia. Comerciantul are drept de folosinta, nu si de proprietate intelectuala asupra platformei, exceptie facand datele pe care acesta le proceseaza: catalogul de produse, informatiile clientilor si alte date stocate si procesate;
  • Timpul de asteptare pana in momentul in care magazinul online va fi live poate fi de la cateva saptamani pana la cateva luni. Totul depinde de cerintele comerciantului si de disponibilitatea furnizorului.

Info: platforma Extended se incadreaza in aceasta categorie de solutii eCommerce si este dezvoltata pentru comerciantii online care vand atat in Romania, cat si in Uniunea Europeana.

Totodata, acest tip de platforma poate fi si la nivel de platforma eCommerce comerciala, dar care este oferita comerciantului cu o taxa initiala, iar mentenanta sa fie realizata la nivel de interventie sau pe baza unui aboanament fix sau flexibil lunar. Totodata, platformele comerciale pot fi oferite si cu acces la codul sursa pe server-ul comerciantului, totul depinzand de politica de business a furnizorului.

Platforma eCommerce Open-Source sau autonoma

Platformele de tip open-source sunt instalate pe propriul server web si necesita administrare si intretinere de catre o echipa interna sau una externalizata (furnizor). De exemplu, PrestaShop, OpenCart sau WooCommerce + WordPress sunt platforme open-source sau autonome.

Aceste platforme ofera flexibilitatea necesara de personalizare, atat in ceea ce priveste back-office-ul, cat si front-store-ul, care pot fi adaptate dupa nevoile comerciantului. Totodata, ofera avantajul de a fi proprietar asupra solutiei eCommerce si de a nu depinde de un anumit furnizor in ceea ce priveste mentenanta si personalizarile.

Avantaje:

  • Costuri zero sau foarte mici pentru licenta platformei, majoritatea fiind oferite gratuit si pot fi descarcate de pe site-urile dezvoltatorilor aferenti. Astfel, utilizarea unei platforme open-source poate fi mai economica decat construirea unei platforme proprietare sau achizitionarea unei platforme comerciale.
  • Permit personalizari si dezvoltari de module, functii si integrari noi. Totodata, design-ul magazinului online poate fi personalizat prin intermediul unui editor de tema sau direct in codul sursa;
  • Platformele open-source sunt adesea foarte flexibile si permit proprietarilor de afaceri sa personalizeze si sa extinda functionalitatile magazinului online conform nevoilor lor specifice. De asemenea, acestea ofera o gama larga de module si extensii disponibile care pot fi adaugate pentru a imbunatati performanta si functionalitatea magazinului online.
  • Platformele open-source sunt de obicei sustinute de o comunitate mare si activa de dezvoltatori si utilizatori care ofera suport si imbunatatesc continuu platforma. Aceasta comunitate poate oferi actualizari si patch-uri de securitate rapide si poate ajuta la rezolvarea problemelor care apar in timpul utilizarii magazinului online;
  • Comerciantul are acces total la codul sursa si il poate modifica dupa nevoile sale;
  • Update-uri constante care includ module si functii noi aduse platformei;

Dezavantaje:

  • Aceste solutii sunt dezvoltate la nivel international, iar pentru a fi folosite in piata online din Romania (aspecte fiscale, legislative, comportamentul clientilor, metodele livrare si plata) vor fi necesare personalizari care revin in sarcina comerciantului. Aceste personalizari vor fi realizate fie de catre programatori interni si / sau externi, fie de catre furnizori specializati in acest tip de platforma, fapt care implica bugete de dezvoltare si timp de executie;
  • Interfata platformei atat in back-office, cat si in front-store, este de cele mai multe ori in limba engleza. Pentru a functiona in limba romana, unele platforme dispun de un modul de traducere, insa altele nu, fiind astfel necesara o noua adaptare;
  • In ceea ce priveste gazduirea web a platformei, aceasta revine tot in sarcina comerciantului, impreuna cu toate particularitatile acestui serviciu: mentenanta, update-uri, configurari. Totodata, acest serviciu poate deveni costisitor din punct de vedere al resurselor hardware necesare, spre exemplu platforma Adobe Commerce (Magento), care necesita resurse destul de mari pentru a functiona in conditii optime;
  • Utilizarea incorecta a acestui tip de platforma (nerespectarea indicatiilor dezvoltatorului) poate duce la stagnarea sau blocarea afacerii, deoarece interventia mai multor programatori asupra codului sursa si a altor aspecte tehnice aferente platformei duce la imposibilitatea de a mai realiza update-uri si la multiple disfunctionalitati in platforma. Aceasta problema este des intalnita de catre noi la magazinele online care au migrat de pe acest tip de solutie catre Extended;
  • Suportul tehnic nu este inclus. Pentru acest serviciu va fi necesar un programator intern / extern sau un furnizor specializat, cu un cost lunar in functie de modul de colaborare;
  • Modulele si plugin-urile care se regasesc in cadrul marketplace-urilor aferente acestor platforme sunt dezvoltate de catre developeri sau agentii care nu au o legatura directa cu dezvoltatorul platformei in sine. Astfel, acestea nu sunt intotdeauna verificate si pot genera disfunctionalitati. In plus, ele vor trebui instalate si configurate de catre comerciant;
  • De asemenea, comerciantii trebuie sa fie constienti de riscurile de securitate si de compatibilitate atunci cand utilizeaza o platforma open source si este necesar sa ia masuri pentru a proteja informatiile cu caracter personal (GDPR) ale clientilor lor.

In concluzie, majoritatea dezavantajelor sunt legate de mentenanta si costurile aferente, desi acest tip de platforma este gratuita la inceput si aparent usor de administrat.

Platforma eCommerce proprietara sau custom

Platformele proprietare sau custom sunt dezvoltate si administrate pentru sau de catre propriile companii si pot fi personalizate la un nivel destul de avansat pentru a se potrivi nevoilor specifice ale comerciantului. Acest tip de platforma se adreseaza unui grup restrans de beneficiari sau unui singur beneficiar, daca este dezvoltata intern.

In general, aceste platforme sunt destinate comerciantilor si retailerilor mari care gestioneaza un flux mare de comenzi online, clienti si cataloage mari de produse. Spre exemplu, in Romania, eMAG este un magazin online care detine o platforma eCommerce proprietara, dezvoltata intern de catre propria echipa de programatori, iar la nivel international un exemplu este magazinul online Amazon.

Avantaje:

  • O platforma eCommerce proprietara permite comerciantului sa personalizeze complet functionalitatile magazinului online conform nevoilor si obiectivelor sale de afaceri. Acest lucru poate fi extrem de important pentru comerciantii care doresc sa ofere o experienta de cumparare personalizata pentru clientii lor si sa se diferentieze de concurenta.
  • Control total asupra magazinului online si a modului in care acesta este gestionat si administrat. Acest lucru este important pentru comerciantii care doresc sa controleze toate aspectele magazinului online, de la design si pana la procesele de plata si de expediere;
  • Platformele eCommerce proprietare sunt construite pentru a fi scalabile si pentru a gestiona un volum mare de trafic si de tranzactii. Acest lucru poate fi important pentru comerciantii si retailerii care doresc sa isi creasca afacerea si sa isi extinda baza de clienti.

Dezavantaje:

  • Este o solutie eCommerce costisitoare in ambele variante, indiferent daca este dezvoltata cu echipa interna sau externa printr-un furnizor specializat. Costurile de mentenanta vor fi mari si va fi necesar ca platforma sa fie optimizata in mod constant;
  • Absolut toate aspectele tehnice legate de mentenanta, dezvoltarea solutiei eCommerce si gazduirea magazinului online revin in sarcina comerciantului.

Platforma eCommerce de tip Marketplace

Magazinele online de tip Marketplace sunt, in general, detinute de retaileri sau comercianti mari, care permit si altor comercianti sa isi vanda propriul catalog de produse. Acest tip de platforma permite vanzatorilor parteneri sa isi desfasoare activitatea de vanzare online prin intermediul unui Marketplace pus la dispozitie de catre proprietarul companiei, in schimbul unei taxe de comision din vanzarile realizate.

In Romania exista deja cateva marketplace-uri prin intermediul carora comerciantii isi pot vinde produsele online, iar cel mai important este eMAG. Totodata, cu acest marketplace se pot integra si magazine online de sine statatoare care isi pot lista produsele si gestiona vanzarile prin intermediul acestui canal de vanzare.

Avantaje:

  • Partenerii vanzatori au avantajul unei expuneri foarte mari datorita faptului ca magazinele online de tip Marketplace sunt promovate intens si au un trafic ridicat de vizitatori si potentiali clienti.
  • Nu este obligatoriu sa detii o platforma eCommerce cu un magazin online, ci poti face pasul din offline catre online direct prin intermediul marketplace-ului. Astfel, esti scutit de toate costurile de realizare, mentenanta si promovare a magazinului;
  • Ai la dispozitie o serie de servicii si functionalitati care sa te ajute sa vinzi produse clientilor din cadrul marketplace-ului: interfata de administrare a produselor si comenzilor, infrastructura logistica, modalitati multiple de plata sau alte functii de analiza si raportare a vanzarilor online.

Dezavantaje:

  • In cazul in care iti vinzi produsele doar prin intermediul marketplace-ului, nu vei detine niciodata un magazin online. Astfel, prezenta produselor tale in mediul online va depinde in totalitate de marketplace;
  • Marketplace-ul poate impune politici comerciale / de vanzare care pot fi impotriva viziunii comerciantului sau care nu il avantajeaza in totalitate;
  • Pentru anumite tipuri de produse, unde marjele de profit sunt mai mici, comisioanele pot fi destul de mari. Astfel, va fi dificil sa faci comert online si sa sustii afacerea;
  • Exista riscul ca dupa ce iti listezi produsele intr-un marketplace, proprietarul marketplace-ului sa iti devina concurent direct vanzand aceleasi produse, dar la preturi mai mici.

Acestea sunt doar cateva dintre tipurile de platforme disponibile. Care este cea mai potrivita pentru nevoile comerciantului, depinde de marimea, complexitatea si obiectivele sale.

Topul celor mai populare platforme eCommerce la nivel international

Cele mai populare platforme eCommerce la nivel international, dar care sunt cunoscute si utilizate de catre comercianti din Romania:

Adobe Commerce (fostul Magento)

Adobe Commerce (Magento) este o platforma open-source care permite utilizatorilor sa-si creeze propriile magazine online si sa vanda produse si servicii online. Este una dintre cele mai populare platforme de acest tip din lume, fiind utilizata de peste 250.000 de comercianti.

WooCommerce & WordPress

WooCommerce este o platforma eCommerce open-source care este integrata cu platforma de gestionare a continutului (CMS) WordPress. Este una dintre cele mai populare platforme de comert electronic din lume, cu peste 5 milioane de magazine online construite cu ajutorul acesteia. Popularitatea vine din partea CMS-ului WordPress care beneficiaza de o comunitate impresionanta care dezvolta si adapteaza constant plugin-uri si teme de design.

PrestaShop

PrestaShop este o platforma de comert electronic open-source, care ajuta utilizatorii sa creeze magazine online personalizate. Platforma ofera o gama larga de functii, inclusiv gestionarea inventarului, procesarea platilor, instrumente de marketing, rapoarte de vanzari si integrari cu o gama larga de solutii terte, inclusiv platforme de transport si plata.

Shopify

Shopify este o platforma eCommerce de tip SaaS care permite comerciantilor sa-si creeze singuri propriul magazin online si sa vanda produse si servicii prin intermediul internetului. Este una dintre cele mai populare platforme eCommerce din lume, cu peste 1 milion de magazine online active si utilizatori din peste 175 de tari.

BigCommerce

BigCommerce este o platforma eCommerce cloud-based care permite utilizatorilor sa-si creeze propriile magazine online si sa vanda produse si servicii online. Este una dintre cele mai populare platforme din lume, cu peste 60.000 de magazine active in peste 150 de tari.

OpenCart

OpenCart este o platforma eCommerce open-source, ceea ce inseamna ca utilizatorii pot accesa codul sursa si pot modifica platforma in functie de nevoile si cerintele lor. Aceasta platforma este utilizata pentru a construi magazine online si ofera o gama larga de functii.

CS-Cart

CS-Cart este o platforma care permite comerciantilor sa-si creeze magazine online personalizate pentru vanzarea de produse si servicii. Platforma ofera o gama larga de functii, inclusiv gestionarea inventarului, procesarea platilor, instrumente de marketing, rapoarte de vanzari sau module avansate de creare a unui marketplace.

Platforme eCommerce romanesti

In afara de platformele internationale utilizate de magazinele online din Romania, exista si platforme de comert electronic locale, dezvoltate special pentru comerciantii si piata online din Romania si nu numai, precum: Extended, While1 Shop, AvantiCart, MerchantPro, Gomag, ContentSpeed, eShopTen, Blugento, Zento, Eva e-commerce, EasyCart, Webecom, Sellfy, Teamshare, easySales si multe altele.

Astfel, comerciantii romani de diverse dimensiuni si categorii care isi vand produsele online in Romania si / sau in Uniunea Europeana folosesc aceste platforme, inclusiv pe cele de tip marketplace, unde cativa dintre ei sunt deja prezenti, precum: eMAG, CEL, Vivre, Okazii, OLX, Autovit, Glami, Favi, Doraly, Elefant si multe altele.

Unul dintre principalele avantaje ale platformelor eCommerce romanesti este faptul ca sunt adaptate nevoilor si preferintelor pietei locale. Acestea ofera optiuni de plata si livrare care sunt specifice Romaniei si care sunt mai usor de utilizat pentru consumatorii romani. De asemenea, platformele eCommerce romanesti sunt capabile sa furnizeze suport in limba romana, ceea ce poate imbunatati semnificativ experienta utilizatorilor romani.

In plus, platformele eCommerce romanesti pot oferi preturi mai bune si livrare mai rapida pentru produsele locale, deoarece acestea au relatii mai bune cu furnizorii locali si cu companiile de transport. De asemenea, platformele eCommerce romanesti au un know-how al pietei locale si pot oferi o gama mai larga de servicii si integrari care sunt populare in Romania.

In general, folosirea platformelor de eCommerce romanesti poate fi mai convenabila si mai eficienta pentru consumatorii romani, deoarece acestea ofera o mai mare compatibilitate cu preferintele lor si cu cerintele locale ale pietei.

Cum alegem o platforma eCommerce

Atunci cand alegi o platforma eCommerce, exista cativa factori pe care trebuie sa-i iei in considerare pentru a face cea mai buna decizie pentru afacerea ta. Iata cateva lucruri importante de care ar trebui sa tii cont:

Scopul si nevoile business-ului

Incepe prin a te gandi la ceea ce doresti sa realizati cu magazinul tau online si care sunt nevoile pentru a atinge acele obiective. Este posibil sa ai nevoie de o platforma care sa ofere o gama larga de functii, cum ar fi optiuni de personalizare, integrarea cu sisteme de gestiune sau functii avansate de marketing.

Astfel, in functie de marimea, scopul si nevoile business-ului, anumite platforme pot fi mai mult sau mai putin utile, dar poti incepe cu o platforma entry-level si sa migrezi ulterior catre o alta platforma care sa-ti indeplineasca nevoile, insa va trebui sa te asiguri ca poti face trecerea usor de la o platforma la alta.

Costurile platformei eCommerce

Analizeaza costul total al platformei si gandeste-te la bugetul pe care doresti sa-l investesti. Unele platforme ofera optiuni gratuite, dar pot avea comisioane mari pentru fiecare vanzare efectuata, in timp ce altele pot avea un cost lunar mai mare, dar comisioane mai mici sau deloc. Ia in considerare, de asemenea, costurile suplimentare pentru personalizare, integrari si alte servicii. Astfel, iti atasam o lista cu bugetele pe care sa le iei in considerare:

  • Costul de setup al platformei care poate fi unul initial, lunar sau ambele;
  • Costul de mentenanta si suport tehnic care poate fi lunar, pe interventie sau asigurat intern de catre propria echipa;
  • Costul personalizarilor si dezvoltarilor (la cerere) pentru module, functii, integrari sau modificari de design pentru magazinul online;
  • Costul procesului de migrare, in cazul in care doresti sa migrezi catre sau de pe o alta platforma de comert online;
  • Costul infrastructurii, iar aici ne referim la serviciul de gazduire, care poate fi inclus sau nu si, totodata, daca acesta poate fi actualizat catre servere dedicate;
  • Comisioane din vanzari, care pot exista sau nu.

Aceste costuri sunt doar cele aferente platformei, fara sa includa si costurile de promovare, marketing, logistice sau alte servicii adiacente. Acestea vor fi percepute de catre furnizorii aferenti.

Nivelul la care poate fi personalizata platforma

Unele platforme permit o mai mare flexibilitate in personalizarea aspectului si functionalitatii magazinului online decat altele. Daca doresti sa ai un magazin online care sa fie unic si sa se potriveasca perfect cu brandul tau, asigura-te ca alegi o solutie care sa permita acest lucru.

Astfel, daca doresti ca magazinul tau sa evolueze, sa te diferentiezi de concurenta si, in acelasi timp, sa oferi clientilor produsele si serviciile de care au nevoie printr-o experienta de cumparaturi online eficienta, asigura-te ca furnizorul tau de solutii eCommerce iti poate oferi serviciile de dezvoltare si personalizare de care ai nevoie.

Usurinta de utilizare a platformei

O platforma usor de utilizat va face ca gestionarea magazinului online sa fie mult mai eficienta, atat pentru tine ca manager, cat si pentru angajatii tai. Asigura-te ca alegi o platforma care are o interfata intuitiva, usor de navigat si accesibila de pe orice dispozitiv, fix si mobil.

Suportul tehnic si mentenanta

In cazul in care intampini probleme, este important sa beneficiezi de un suport tehnic adecvat pentru a le rezolva rapid si eficient. Asigura-te ca platforma pe care o alegi ofera un nivel bun de suport sau, in cazul platformelor de tip open-source, sa aiba o comunitate activa de utilizatori care sa te ajute in caz de nevoie.

Infrastructura pe care functioneaza platforma

Viteza de incarcare, stabilitatea si uptime-ul magazinului online sunt importante atat pentru tine, ca sa-ti poti desfasura activitatea, cat si pentru clientii tai, ca sa poata naviga in magazinul online cu usurinta si fara intreruperi. In ultimii ani, chiar si motoarele de cautare iau in considerare ca punct de ranking viteza de incarcare a unui website.

In concluzie, alege o platforma eCommerce cu o infrastructura stabila si care poate fi actualizata pe viitor in cazul in care magazinul tau online va creste ca numar de comenzi, trafic sau catalog de produse.

Ecosistemul platformei eCommerce

Doar platforma de comert online in sine nu va acoperi toate nevoile tale si ale clientilor tai, ci va trebui sa vina la pachet cu un ecosistem eCommerce integrat cu toate solutiile si serviciile aferente:

  • Metode de plata online sau in rate;
  • Servicii de curierat si fulfillment;
  • Email si SMS marketing;
  • Sisteme de gestiune a stocurilor si contabilitate;
  • Canale externe de vanzare, precum marketplace-uri;
  • Retele si platforme de marketing afiliat;
  • Instrumente de marketing online si tracking;
  • Data feed-uri pentru importul si actualizarea catalogului de produse.

Totodata, daca vorbim de o platforma open-source, asigura-te ca in cadrul marketplace-ului de plugin-uri si module exista si cele de care ai nevoie pentru piata in care doresti sa vinzi online. Spre exemplu, pentru Romania iti vor fi necesare metodele de plata utilizate de catre clientii romani, impreuna cu metodele de livrare locale.

Platforma eCommerce automatizata

Daca esti la inceput de drum, lipsa automatizarilor s-ar putea sa nu reprezinte un impediment, insa acestea iti pot salva atat timp, cat si costuri de operare. De exemplu, automatizarea retururilor iti este necesara atat cand ai un numar mic de comenzi, cat si un volum ridicat, deoarece clientii online sunt destul de sensibili in ceea ce priveste returul produselor. Acest proces va trebui sa fie unul fluid si bine pus la punct, astfel incat ambele parti sa fie multumite: produsele tale sa ajunga in siguranta inapoi, iar clientul sa isi primeasca contravaloarea rapid.

Automatizari eCommerce pe care sa le iei in calcul:

  • Importul si actualizarea produselor prin intermediul data feed-urilor sau fisiere Excel;
  • Procesarea comenzilor si a vanzarilor pe pilot automat sau rapid, prin cateva click-uri;
  • Procesarea retururilor si a produselor care fac obiectul garantiei;
  • Aspectele logistice legate de trimiterea produselor catre clienti;
  • Automatizarea modalitatilor de plata si a incasarilor;
  • Monitorizarea si raportarea vanzarilor online;
  • Generarea facturilor fiscale si a documentelor contabile;
  • Actualizarea stocurilor si a preturilor din catalogul de produse;
  • Automatizarea comenzilor la furnizori in cazul sistemelor de dropshipping;
  • Programarea si automatizarea campaniilor de marketing;
  • Automatizarea promotiilor in functie de anumiti factori stabiliti;
  • Generarea automata a filtrelor in cadrul categoriilor de produs;
  • Generarea automata a descrierilor SEO pentru categorii si produse;
  • Publicarea produselor in mod automat catre mai multe canale de vanzare;
  • Agregarea si cumularea comenzilor din mai multe canale de vanzare;
  • Email-uri si notificari de tip SMS asupra stadiilor de comanda stabilite;

Lista poate continua, acestea fiind doar cateva dintre elementele importante pe care trebuie sa le iei in considerare atunci cand alegi o platforma eCommerce. In final, ar trebui sa alegi o platforma care sa se potriveasca cel mai bine cu nevoile si obiectivele tale.

Platforma eCommerce potrivita

In concluzie, nu putem spune cu exactitate care este platforma eCommerce potrivita, dar ceea ce putem spune este ca trebuie aleasa cu grija, deoarece ea reprezinta nucleul unei afaceri online. Toate aspectele si procesele ajung sa se realizeze prin intermediul solutiei eCommerce, iar furnizorul de platforma va deveni principalul partener al companiei tale.

Ti-a placut acest articol?

Urmareste-ne pe Facebook pentru a fi la curent cu cele mai noi articole din blogul nostru.

Articole din aceeasi categorie

Radiografia unei pagini de produs si optimizarea acesteia pentru cresterea conversiei

Radiografia unei pagini de produs si optimizarea acesteia pentru cresterea conversiei

Publicat in Studii de caz pe 06.08.2018

Fiecare pagina de produs a unui magazin online reprezinta un landing page in care se realizeaza conversia efectiva de la vizitator la client al magazinului. Astfel, astazi vom analiza si explica rolul fiecarei parti sau ... Citeste tot articolul

Evolutia vanzarilor online in perioada starii de urgenta COVID-19 (infografic)

Evolutia vanzarilor online in perioada starii de urgenta COVID-19 (infografic)

Publicat in Studii de caz pe 15.05.2020

In prezent fiecare guvern, institutie de stat, institutie non-guvernamentala sau companie privata lupta impotriva acestei pandemii prin depunerea unor eforturi semnificative, insa, daca am face un exercitiu imaginar, oare cum ar fi decurs toate acestea ... Citeste tot articolul

Evolutia vanzarilor de Black Friday in Romania

Evolutia vanzarilor de Black Friday in Romania

Publicat in Studii de caz pe 11.01.2019

Evolutia vanzarilor de Black Friday Te invitam sa descoperi evolutia vanzarilor de Black Friday si care au fost rezultatele magazinelor online de la an la an. Rezultatele Black Friday 2018 In 2018, romanii au cumparat ... Citeste tot articolul