Creare Magazin Online in 2023, ghid pentru antreprenori

Articol publicat in Studii de caz pe 28.06.2019

Creare Magazin Online

Articolul "Creare Magazin Online, ghid pentru antreprenori" a fost realizat de catre echipa Extended utilizand experienta a peste 10 ani in industria eCommerce din Romania, cu scopul de a veni in ajutorul antreprenorilor aflati la inceput de drum, si nu numai.

Capitolul 1 - ghid creare magazin online

Stabilirea planului de afaceri si alegerea nisei

Creare Magazin Online

Intocmirea planului de afaceri

Un plan de afaceri te va ajuta sa ai o imagine de ansamblu a viitorului tau business. Mai exact, acesta te va ajuta sa stabilesti produsele sau serviciile pe care le vei comercializa, modul in care vei obtine profit, personalul si atributiile sale, sursele de finantare, procedurile interne ale business-ului si multe alte detalii esentiale care vor contribui la succesul magazinului tau online.

Planul tau de afaceri ar trebui sa reprezinte o prognoza cel putin pentru primul an de functionare a business-ului tau, in care sa cuprinzi aspecte precum:

  • Alegerea nisei de produse si a pietei in care urmeaza sa incepi sa vinzi online;
  • Bugetul alocat pentru cheltuielile business-ului: angajati, promovare, documentare, platforma eCommerce, chirie, stocuri, s.a.m.d.;
  • Estimarea ROI-ului (Return of Investment) - cat vei castiga in urma investitiei pe care o faci in afacerea ta;
  • Alegerea partenerilor si furnizorilor: furnizori de produse, solutia eCommerce, serviciul de plata online, curierul pentru livrarea produselor catre clienti, agentia de marketing, s.a.m.d.;
  • Analiza asupra competitiei si stabilirea target-ului de clienti;
  • Planul de marketing pentru promovarea viitorului tau magazin online;
  • Stabilirea si infiintarea formei juridice prin intermediul careia va functiona afacerea ta online;
  • Planul de back-up in cazul in care apar probleme.

Stabilirea nisei de produse

Cele mai multe business-uri de succes au pornit de la o idee sau un produs care sa satisfaca o anumita nevoie sau cerere. Prima dintre cele mai importante etape pe care va trebui sa le indeplinesti va fi sa gasesti o nisa de produse sau servicii pentru viitorii clienti ai magazinului tau online.

Exista 3 moduri de a stabili nisa de produse si servicii conexe pe care sa le oferi clientilor tai:

  1. Cazul ideal: cel in care ai deja o super idee pe care nimeni nu a explorat-o inca;
  2. Alegi un domeniu care te pasioneaza sau in care ai deja o anumita experienta acumulata;
  3. Identifica o nisa de produse care iti va permite sa cresti ca business.

Avand in vedere faptul ca primele 2 puncte nu mai au nevoie de alte explicatii, pentru punctul 3 iti vom oferi cateva exemple despre ce produse ai putea vinde online in functie de anumite criterii:

  • Alege o nisa in functie de industrie, spre exemplu: casa si gradina, auto, fashion, cosmetice & beauty, alimente si tratamente bio, tricouri personalizate, s.a.m.d.;
  • Raspunde unei nevoi sau cerinte. Exemplu: consumabile pentru imprimante, accesorii pentru telefoane mobile sau consumabile auto (filtre, ulei si acumulatori);
  • Profita de un trend de produse aflat in plina expansiune, precum cel de "smart home" unde sunt lansate zilnic produse pentru a-ti face o casa inteligenta prin termostate inteligente, senzori de miscare / fum / apa, iluminat inteligent, sisteme de alarma sau supraveghere, etc.;
  • Produse in functie de hobby. Fie ca vorbim despre produse folosite in timpul liber (biciclete, unelte de pescuit) sau hobby-uri mai tehnice, precum robotica, tu, ca antreprenor, poti identifica oportunitati de business din pasiunile oamenilor;
  • Poti face o afacere din produsele sezoniere precum brazii de Craciun sau cosurile cadou, insa trebuie sa ai grija sa comercializezi produse in fiecare sezon astfel incat sa nu vinzi doar intr-un sezon din an;
  • Daca esti creativ, produsele personalizate precum tricouri sau alte accesorii (cani, ceasuri, pixuri, etc.) pot deveni viitorul tau business;
  • Axeaza-te pe produse cu adaosuri mari, care sa-ti asigure un venit din urma caruia poti creste ca business;
  • Analizeaza gama de produse vandute de catre liderii din industrie si identifica care sunt produsele "bestsellers";
  • Produse bazate pe diferite criterii demografice: femei, barbati, copii;
  • Rasfoieste marketplace-urile sau comparatoarele de preturi si afla care produse sunt la mare cautare printre clienti.

Validarea nisei de produse

Odata ce ai stabilit nisa de produse pentru magazinul pe care doresti sa-l lansezi, este timpul sa te asiguri ca aceasta este una care iti va aduce profit si te va ajuta sa cresti.

Astfel, te poti folosi de diferite tool-uri online si tehnici de research precum:

  • Google Trends - cu ajutorul lui poti cauta diferite produse din nisa pe care ai ales-o pentru a urmari evolutia lor;
  • Afla care este target-ul de clienti pentru produsele tale si incearca sa discuti cu cateva persoane vizate despre nisa pe care doresti sa o vinzi online. Astfel, vei afla nevoile reale ale clientilor si care sunt asteptarile acestora fata de produsele si serviciile tale;
  • Afla care este cota de piata si asigura-te ca este in crestere, nu supraaglomerata precum cea din IT&C;
  • Studiaza review-urile sau testimonialele publicate de catre clientii care deja au cumparat produse din cadrul nisei pe care ai ales-o. Astfel, vei putea analiza situatia si prin prisma viitorilor tai clienti;
  • Google Keyword Planner din cadrul Google Ads te va ajuta sa identifici care este volumul de cautari facute de catre clienti pentru produsele pe care urmeaza sa le comercializezi;
  • Buzzsumo - te va ajuta sa identifici cum reactioneaza clientii tai pe retelele sociale la nisa sau produsele pe care le vinzi.

In esenta, procesul de validare a nisei are rolul de a te asigura ca vei vinde produse pe care oamenii si le doresc sau de care au nevoie.

Studierea competitiei

Odata ce ai identificat nisa, poti incepe sa studiezi competitia, sa descoperi punctele slabe si sa profiti de ele. Aici putem face referire la aspecte precum:

  • Calitatea suportului oferit;
  • Timpul de livrare al produselor si curierul cu care colaboreaza;
  • Fidelizarea clientilor prin puncte sau vouchere de cumparaturi;
  • Prezenta pe retelele de socializare;
  • Politica de preturi si adaosurile pe care le practica;
  • Consultanta calificata in domeniul in care activeaza;
  • Usurinta de navigare in magazinul online: uzabilitate, cautare de produse, meniu, categorii, filtre, procesul de plasare a unei comenzi, etc.;
  • Furnizorii cu care colaboreaza competitia ta;
  • Ce optiuni de plata ofera: ramburs, card, rate fara dobanda, etc.;
  • Canalele de comunicare folosite de catre concurenta;
  • SEO - optimizarea in motoarele de cautare;
  • Platforma eCommerce folosita.

Studiindu-ti competitorii prin prisma unor astfel de puncte, vei afla cum te poti diferentia de acestia si cum te poti pozitiona in fata lor.

Alegerea domeniului web

Urmatorul pas in drumul viitorului magazin online este alegerea domeniului web (.ro, .com, etc.), iar sugestia noastra este ca numele afacerii tale online sa fie scurt, concis, usor de retinut de catre viitorii tai clienti.

Acesta este un pas important si va trebui sa-l tratezi cu seriozitate. Daca vei alege un domeniu web greu de retinut sau de scris de catre clienti atunci cand doresc sa-ti acceseze magazinul, business-ul tau va avea de suferit si va pierde posibili clienti.

In acelasi timp, trebuie sa ai grija ca domeniul tau sa nu faca referire la un alt brand existent deja pe piata. Acest lucru iti va putea aduce daune financiare in cazul in care brand-ul respectiv va deschide un proces impotriva afacerii tale pe aceasta tema.

Daca nu ai idei sau inspiratie pentru a-ti denumi business-ul, poti folosi unelte online care te vor ajuta in aceasta situatie.

Dupa ce te-ai hotarat asupra numelui si a domeniului web, nu uita sa-i verifici disponibilitatea prin intermediul celor de la ROTLD, iar daca acesta este disponibil, sa-l inregistrezi.

Stabilirea formei juridice de functionare a magazinului

Inainte de a-ti crea magazinul online, ai nevoie de o forma juridica pentru a incheia contracte cu furnizorii, a angaja personal sau pentru a emite facturi fiscale viitorilor tai clienti. Astfel, poti opta pentru o forma juridica de tip PFA, SRL sau SRL-D.

  • PFA (Persoana Fizica Autorizata) - infiintarea unui PFA este mai avantajoasa in ceea ce priveste resursele financiare, dar esti limitat in ceea ce priveste alegerea CAEN-ului, pentru ca poti alege un singur CAEN (un singur domeniu de activitate);
  • SRL (Societate cu Raspundere Limitata) - infiintarea unui SRL iti ofera libertatea de a-ti alege mai multe coduri CAEN, insa vei fi obligat sa colaborezi cu un contabil sau o firma de contabilitate.
  • SRL-D (Societate cu Raspundere Limitata - Debutant) - este conceputa special pentru antreprenorii aflati la inceput de drum (categorie in care probabil te afli in acest moment), oferind avantaje precum: scutirea de la plata taxelor pentru infiintarea societatii sau posibilitatea de a accesa fonduri nerambursabile care te pot ajuta in dezvoltarea viitoarei afaceri online.

Indiferent de forma juridica pe care o alegi, vei avea nevoie de un cont bancar, iar sfatul nostru este sa alegi o institutie bancara care iti ofera comisioane rezonabile (deoarece vei avea parte de multe tranzactii in & out) si online / mobile banking, pentru a fi la curent oricand si oriunde cu situatia contului tau.

Capitolul 2 - ghid creare magazin online

Alegerea platformei eCommerce potrivite pentru crearea magazinului online

Platforma eCommerce pentru Magazin Online

Ce este o platforma eCommerce?

O platforma eCommerce este o solutie software care iti permite crearea unui magazin online, unde un comerciant isi poate lista produse sau servicii pe care clientii sa le poata achizitiona online, fara a intra fizic intr-o locatie.

Din punctul nostru de vedere, platforma eCommerce este unul dintre cei mai importanti piloni de sustinere pentru business-ul tau. De ce spunem asta? Pentru ca de platforma eCommerce pe care o vei alege va depinde intreg business-ul; toate elementele acestuia se vor intalni acolo: produse, clienti, comenzi, curieri, feed-uri, sisteme de gestiune a stocurilor, procesatori de plati, SEO, promovare, tool-uri de marketing, s.a.m.d.

Platforma eCommerce pe care va fi realizat magazinul online este nucleul afacerii tale. Daca nu alegi corect platforma, o schimbare sau migrare ulterioara va fi mult mai costisitoare.

De aceea, in cele ce urmeaza, iti vom oferi indicatii despre tipurile de platforme existente si cum sa iti alegi furnizorul de solutii eCommerce potrivit afacerii tale.

Cate tipuri de platforme eCommerce exista?

Asa cum niciodata nu exista un singur tip de produs, asa si platformele eCommerce sunt de mai multe tipuri, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale.

Creare magazin online pe platforma eCommerce SaaS

Platformele eCommerce de tip SaaS (Software as a Service) sunt la moda printre comerciantii cu business-uri entry-level, datorita costurilor reduse. Platformele SaaS sunt oferite sub forma de abonamente lunare in functie de anumite criterii: numar de produse, disponibilitatea functionalitatilor de la un pachet la altul, trafic, comision din vanzari, s.a.m.d.

Crearea magazinului online prin intermediul unei platforme de tip SaaS te poate afecta atunci cand business-ul tau va creste, pentru ca o astfel de platforma te va limita din anumite puncte de vedere:

Design-ul magazinului - majoritatea platformelor ofera teme de design prestabilite, pe care le poti personaliza in ceea ce priveste culorile si logo-ul, insa, odata ce alegi o platforma SaaS, nu poti avea un design 100% personalizat (unic) business-ului tau.

Limitare in ceea ce priveste functionalitatile - toate functionalitatile pe care le va avea magazinul tau vor fi comune cu ceilalti clienti ai platformei alese (iar aici poate fi vorba si despre concurenta ta). Astfel, nu poti dezvolta la cerere functionalitati, integrari sau module noi cand doresti, ci doar daca acestea au fost propuse catre dezvoltare si acceptate.

Infrastructura comuna - magazinul tau online va functiona pe aceeasi infrastructura cu celelalte magazine care folosesc platforma aleasa. In cazul in care business-ul tau va creste si magazinul va primi un trafic mare de vizitatori, nu poti opta pentru o infrastructura individuala pentru magazinul tau (spre exemplu: un server dedicat si configurat individual).

Creare magazin online pe platforma eCommerce Open Source

Platformele eCommerce Open Source sunt folosite atat de catre brand-urile mari cat si de cele mici, iar avantajul acestora consta in faptul ca iti ofera libertate si control. Platforma eCommerce se va afla in mainile tale, insa acest lucru vine la pachet si cu anumite responsabilitati si dezavantaje pe care le vom mentiona mai jos.

Un alt avantaj este faptul ca aceste platforme sunt dezvoltate la nivel international, iar comunitatile din spatele lor dezvolta module si plugin-uri gratuite sau contra-cost.

In linii mari, poti administra o platforma Open Source fie in-house, angajand un programator, fie apeland la o agentie, dar, din experienta noastra cu clientii care au migrat de la platforme Open Source catre Extended, exista si nenumarate dezavantaje despre care vom discuta mai jos.

Costuri mari de setup si mentenanta - aceste platforme sunt dezvoltate sa functioneze la nivel international, iar pentru a le adapta la legislatia si industria eCommerce din Romania sunt necesare costuri mai mari de implementare si setup.

In plus, costurile de mentenanta pot deveni si ele costisitoate, deoarece aceste platforme au nevoie de actualizari, plugin-uri sau dezvoltari on-demand pentru a adapta anumite functionalitati la nevoile business-ului tau.

O alta problema la platformele Open Source poate fi legata de infrastructura necesara pentru functionarea platformei. Spre exemplu, platforma Magento are nevoie de servere si configuratii speciale pentru ca viteza de incarcare a magazinului sa fie buna.

Blocarea dezvoltarilor - deoarece platformele Open Source iti ofera libertatea de a lucra cu orice programator sau agentie, multi dintre managerii de magazine online schimba destul de des programatorul sau agentia cu care colaboreaza, din diferite motive.

Libertatea pe care ti-o ofera o platforma Open Source de a interveni in codul sursa si de a-ti personaliza anumite elemente poate deveni un dezavantaj pentru business-ul tau. In multe dintre cazurile pe care le-am intalnit, motivul pentru care clientii au decis sa migreze catre platforma noastra a fost faptul ca programatorii sau agentiile cu care au colaborat au intervenit prea mult in codul sursa si au ajuns sa se blocheze, fara a mai putea dezvolta sau face update la ultima versiune a platformei.

Un alt dezavantaj poate fi suportul tehnic, insa acest aspect nu depinde 100% de platforma Open Source pe care o alegi, ci mai degraba de programatorul sau agentia cu care colaborezi. Comparativ cu situatia in care alegi o platforma SaaS, la cea din urma suportul tehnic este considerabil mai bun si mai rapid.

Creare magazin online pe platforma eCommerce Custom

Platformele custom sunt alese in special de brand-urile mari si sunt dezvoltate in general in-house sau de catre o agentie.

Avantajul unei platforme custom este faptul ca poate fi personalizata 100% pentru nevoile magazinului, insa dezavantajul este ca necesita costuri foarte mari de dezvoltare si mentenanta. De asemenea, ritmul dezvoltarilor va fi mai redus, deoarece functionalitatile pe care alte platforme le au deja vor trebui dezvoltate de la zero.

Creare magazin online pe platforma eCommerce Extended, semi-SaaS

Noi, la Extended, am venit cu o solutie numita "semi-SaaS", deoarece oferim atat avantajul financiar de a plati platforma pe baza unui abonament lunar, cat si avantajul de a permite dezvoltari on-demand.

Astfel, reusim sa acoperim atat nevoile comune ale clientilor nostri, cat si pe cele particulare, cand putem dezvolta functionalitati sau module personalizate (on-demand).

O alta particularitate este faptul ca nu folosim teme prestabilite, deoarece credem ca fiecare business online este diferit si tratam acest lucru ca atare. Astfel, realizam design 100% personalizat pentru fiecare magazin online pe care il lansam. De acest avantaj poti beneficia la o platforma Custom sau Open Source, dar nu si de la o platforma SaaS.

In ceea ce priveste infrastructura, in cazul in care business-ul unui client se dezvolta si necesita o solutie de hosting care sa-i sustina traficul mare de clienti, putem sa oferim oricand o solutie de infrastructura dedicata doar pentru acel client, fara sa interfereze cu ceilalti clienti ai platformei, asa cum se poate intampla la alte tipuri de platforme.

Particularitatea platformei Extended este faptul ca nu vei avea niciodata acces la codul sursa si oferim solutia doar pe baza de abonament lunar. Motivele pentru care procedam astfel sunt urmatoarele:

  1. Atunci cand iti deschizi un business, rolul tau nu este sa devii programator sau expert al infrastructurilor. Ceea ce ai nevoie este ca magazinul sa functioneze in parametri optimi pentru a avea vanzari, platforma sa fie actualizata cu ultimele tehnologii web sau servicii integrate si sa fii la curent cu industria eCommerce in care iti desfasori activitatea online.
  2. Pentru ca o platforma sa se dezvolte si sa raspunda cerintelor tale ca detinator de business online, aceasta are nevoie de un cashflow stabil pentru a investi in: research, dezvoltari si update-uri noi, infrastructura si suport tehnic. Daca privesti aceste aspecte ca pe o imagine de ansamblu, vei realiza faptul ca acel cost lunar nu este in realitate atat de mare si ca, de fapt, este mai mic decat salariul unui angajat cu toate taxele incluse.

Cum aleg o platforma eCommerce?

Acum, dupa ce ai aflat ce tipuri de platforme exista si care sunt avantajele si dezavantajele acestora, urmeaza intrebarea fireasca: "Ce platforma eCommerce aleg?". Aici este momentul sa-ti identifici nevoile:

  • Cat de mare va fi business-ul tau?
  • Care va fi traficul pe care te astepti sa-l ai?
  • Iti doresti ca magazinul tau sa beneficieze de un design unic sau nu?
  • Iti doresti sa dezvolti idei si functionalitati proprii sau sa folosesti functionalitati standard, comune?
  • Doresti sa-ti desfasori activitatea in Romania sau si international?
  • Ai nevoie de integrare cu marketplace-uri precum: eMAG, Okazii, CEL.ro, s.a.m.d.?
  • Detii stocuri fizice si doresti sa ai o solutie eCommerce integrata cu sisteme de gestiune sau ERP-uri?

Lista de mai sus poate continua, insa dorim sa iti oferim in continuare cateva sfaturi referitoare la aspectele de care sa tii cont atunci cand alegi o platforma eCommerce.

Consulta mai multe platforme - aloca-ti timp si discuta pe email, telefonic sau personal cu mai multe platforme sau agentii (integratori de platforme eCommerce). Astfel, vei putea discuta despre nevoile afacerii tale in detaliu si vei putea deduce daca solutiile acestora sunt ceea ce iti doresti.

Consulta lista de functionalitati si integrari - in majoritatea cazurilor, acest lucru poate fi facut pe site-urile de prezentare ale furnizorilor cat si in versiunile demo ale platformelor pe care le ofera.

Experienta - asigura-te ca platforma sau agentia care ofera solutii eCommerce are experienta in domeniu. Daca alegi o solutie aflata la inceput de drum, risti sa devii un magazin online experimental, iar tu nu iti doresti acest lucru. Tu trebuie sa inveti notiuni noi de la o platforma, nu invers.

Nu uita sa consulti portofoliul de clienti sau magazinele online realizate pe platforma sau de catre agentia respectiva, deoarece acest lucru iti va oferi o imagine de ansamblu despre ceea ce ti se poate oferi.

Suportul tehnic - este unul dintre cele mai importante aspecte atunci cand iti alegi furnizorul de solutie eCommerce. Desi, la prima vedere, unele lucruri par a fi comune de la o platforma la alta, suportul tehnic este cel care face diferenta atunci cand ai o problema si nu poti fi ajutat.

Infrastructura - in calitate de manager de business, nu trebuie sa devii expert in servere, baze de date, cloud, s.a.m.d. si daca platforma sau agentia nu iti ofera acest serviciu, el va reveni in sarcina ta. In cazul in care sunt intampinate probleme, furnizorul de servicii de hosting si cel de solutie eCommerce vor directiona vina unul celuilalt, iar tu, in calitate de client, vei ramane la mijloc. In concluzie, sfatul nostru este sa cauti un furnizor care sa-ti ofere si infrastructura, pentru ca totul sa mearga fara probleme.

La ce sa te astepti de la o platforma eCommerce

Dupa ce ai ales platforma eCommerce, asteptarile tale legate de aceasta si echipa care o administreaza ar trebui sa includa:

  1. Dezvoltare continua a platformei - update-uri constante in ceea ce priveste functionalitatile, modulele sau integrarile cu servicii externe de plata, marketing, curierat, etc. Spre exemplu, scopul nostru la Extended este sa automatizam cat mai mult procesele interne din platforma (procesarea comenzilor, adaugarea si actualizarea produselor, etc.), astfel incat sa eliminam pe cat posibil erorile umane.
  2. Suport tehnic si mentenanta - o echipa de suport tehnic disponibila pentru problemele sau nelamuririle pe care le poti avea cu magazinul tau.
  3. Consultanta eCommerce - experienta pe care o are echipa impreuna cu clientii si partenerii sai iti poate oferi suport si te poate ghida in directia corecta atunci cand vrei sa-ti cresti magazinul online.

In final, iti recomandam sa nu mergi pe principiul "omul-echipa" cand alegi o platforma sau o agentie care sa ofere intreg pachetul de servicii precum: platforma, design, hosting, SEO, promovare, continut, s.a.m.d.

Noi, la Extended, nu credem in aceasta abordare de a oferi unui client toate serviciile. Un singur om nu poate fi bun la toate si recomandam clientilor nostri sa colaboreze cu furnizori specializati pe fiecare serviciu in parte pentru a beneficia de cele mai bune rezultate.

Astfel, noi nu oferim servicii de SEO sau servicii de promovare prin intermediul Google Ads, Facebook Ads, ci ii lasam pe expertii in domeniu sa le administreze, iar noi le oferim suportul tehnic necesar pentru a-si indeplini obiectivele fata de clientii nostri.

Platforma eCommerce GDPR compliant

Nu in ultimul rand, platforma eCommerce pe care o alegi va trebui sa respecte standardele GDPR - General Data Protection Regulation, intrate in vigoare din data de 25 Mai 2018 la nivelul Uniunii Europene. Astfel, toate datele personale pe care le colectezi vor trebui insotite de consimtamantul persoanei de la care le colectezi.

In concluzie, atunci cand iti creezi magazinul online, ai grija ca platforma pe care o alegi sa-ti asigure urmatoarele puncte cheie:

  • Securitatea datelor personale pe care le colectezi si procesezi;
  • Formulare (inregistrare cont, plasare comanda, contact, abonare la newsletter, etc.) insotite de bife si note explicative pentru obtinerea consimtamantului de procesare a datelor personale pe care le vei colecta prin intermediul magazinului online;
  • Evidentierea politicii de utilizare a cookie-urilor impreuna cu obtinerea acordului pentru utilizarea acestora (necesara pentru codurile de tracking Google Anlytics, Facebook Pixel, s.a.m.d.). In plus, clientii ar trebui sa aiba libertatea de a-si configura cookie-urile folosite de catre magazinul tau online;
  • Posibilitatea stergerii tuturor datelor personale ale unui client, daca acesta va solicita acest lucru;
  • Furnizarea unui DPO (Data Protection Officer) cu sarcina de a asigura protectia datelor cu caracter personal provenite de la operatori.

Capitolul 3 - ghid creare magazin online

Alegerea furnizorilor de produse si servicii

Creare Magazin Online

Furnizorii de produse

Pentru a deschide un magazin online ai nevoie de produse, care pot fi achizitionate de la furnizori in 2 moduri:

Achizitionezi stocuri (de la furnizori locali sau import) - acesta este cazul ideal, deoarece, atunci cand cumperi stocuri de la furnizori, poti obtine un pret mai bun si discount-uri mai mari, fapt care iti ofera avantajul de a oferi promotii si campanii speciale clientilor sau transport gratuit.

Un alt avantaj este faptul ca elimini timpul pierdut in care trebuie sa astepti intai marfa de la furnizor si poti sa livrezi astfel direct din propriul stoc, in 24-48 de ore.

Lucrezi cu stocul furnizorului - aceasta este metoda folosita de o mare parte dintre magazinele online, deoarece nu au bugete alocate pentru stocuri proprii. In acest caz, furnzorii pot oferi 3 solutii:

  • Marfa in custodie - furnizorul iti trimite stocuri fara sa le platesti in avans, ci la un anumit termen (termeni contractuali pe care ii stabilesti cu furnizorul);
  • Comenzi periodice - in functie de comenzile pe care le primesti prin intermediul magazinului tau online, faci necesarul de stoc de care ai nevoie de la furnizorii tai, plasezi comanda catre acestia si astepti ca produsele sa ajunga la tine, dupa care le poti trimite catre clienti;
  • Dropshipping - functioneaza precum comenzile periodice, diferenta fiind faptul ca furnizorul trimite comanda direct catre clientii tai (prin curierul lui sau al tau); astfel, elimini timpul de livrare in care produsele ajung prima data la tine si apoi sunt trimise catre client. Totusi, exista o situatie care poate sa apara in sistemul dropshipping si anume daca un client comanda 3 produse, dintre care 2 se afla la un furnizor, iar al 3-lea la un alt furnizor, vor fi livrate 2 colete separate. In acest caz, platforma ta eCommerce trebuie sa fie foarte bine integrata cu furnizorii si curierii cu care colaborezi pentru a putea urmari comenzile si a nu suferi pierderi.

Atunci cand lucrezi cu stocul furnizorilor, trebuie sa tratezi cu simt de raspundere actualizarea in permanenta a preturilor si a stocurilor din magazinul tau online. Altfel, poti ajunge sa primesti comenzi pentru produse fara stoc sau cu un alt pret decat cel afisat pe site-ul tau, iar asta te va pune intr-o pozitie dificila fata de clienti.

Serviciile de curierat

In momentul de fata, in Romania, ai la dispozitie peste 20 de servicii de curierat prin intermediul carora poti expedia colete pe atat pe teritoriul Romaniei, cat si in afara tarii, pe baza unui contract.

Fiecare serviciu de curierat vine cu avantajele si dezavantajele sale, motiv pentru care trebuie sa-ti identifici nevoile inainte de a alege un curier. Spre exemplu:

  • Comercializezi produse care cantaresc mult (spre exemplu electrocasnice) - in cazul acesta va trebui sa colaborezi cu un serviciu de curierat care sa-ti ofere un pret bun pe kilogram, pentru a nu ajunge in situatia in care livrarea costa mai mult decat produsul in sine;
  • Comercializezi produse perisabile (exemplu: produse alimentare) - va trebui sa cauti un furnizor de servicii de curierat care sa dispuna de automobile cu lazi frigorifice;
  • Clientii tai se afla in mediul rural - in acest caz va trebui sa colaborezi cu un curier care sa-ti ofere un pret avantajos pentru kilometrii suplimentari.

Costul transportului este foarte important pentru clienti si, de multe ori, este factorul decisiv atunci cand acestia doresc sa plaseze o comanda si costul de livrare li se pare prea mare. Spre exemplu, daca un client doreste sa achizitioneze un parfum in valoare de 100 lei, iar costul de livrare este de 25 lei (adica 25% din costul produsului), este posibil ca acesta sa se razgandeasca si sa nu mai plaseze comanda.

Un alt lucru de care ar trebui sa tii cont cand alegi curierul este furnizarea unui serviciu de tip "Self-AWB". Acesta iti va usura munca deoarece vei putea face singur AWB-urile prin intermediul unei aplicatii online, eliminand astfel situatia in care acest lucru va trebui facut manual de catre curier, atunci cand preia coletele de la tine.

Cazul ideal este ca platforma eCommerce pe care o alegi sa fie integrata cu sistemele de Self-AWB ale curierilor. Astfel, atunci cand procesezi o comanda vei putea emite AWB-uri cu datele clientului direct din platforma, fara a le mai crea operatorul manual din interfata curierului.

Platforma Extended este integrata cu aproape toti curierii din Romania si emite si urmareste AWB-uri in mod automat direct din platforma, fapt care economiseste foarte mult timp atunci cand sunt procesate comenzile primite de la clienti.

Totodata, Extended afiseaza statusul AWB-ului in cadrul magazinului online direct in contul clientului. In acest fel, eliminam apelurile telefonice din partea clientilor care doresc sa afle in ce stadiu se afla livrarea comenzilor.

Procesatorul de plati online

Platile online prin intermediul cardurilor sunt din ce in ce mai utilizate de catre clienti, dat fiind faptul ca a inceput sa dispara reticenta si lipsa de incredere pe care o aveau cumparatorii acum cativa ani de a plati online.

Din acest motiv, plata online prin intermediul cardului nu trebuie sa lipseasca din procesul de checkout al magazinului tau online, altfel, vei pierde clientii care vor sa achite cu cardul. Asadar, atunci cand alegi sa colaborezi cu un procesator de plati online, va trebui sa te asiguri de urmatoarele:

  • Comisionul pe tranzactie trebuie sa fie decent, astfel incat sa nu-ti afecteze marja de profit;
  • Perioada de decontare - cashflow-ul este important pentru tine, iar lucrul acesta trebuie sa se intample rapid si atunci cand vorbim de platile prin card. Asigura-te ca perioada de decontare a banilor de la procesator este confortabila pentru tine pentru a nu avea parte de un blocaj financiar;
  • Disponibilitatea cardurilor de cumparaturi in rate - asigura-te ca procesatorul de plati are disponibila optiunea de a primi plati prin intermediul cardurilor de cumparaturi in rate fara dobanda (foarte populara in acest moment).

Platforma Extended este integrata cu majoritatea procesatorilor de plati online din Romania, oferindu-ti astfel posibilitatea de a asigura clientilor tai toate metodele de plata.

Solutia ERP sau sistemul de gestiune

In cazul in care vei lucra atat cu stocuri fizice (aflate in depozite sau showroom-uri), cat si cu stocuri de la furnizori, vei avea nevoie de o solutie ERP (Enterprise Resource Planning) sau de un sistem de gestiune.

In acest caz, trebuie sa te asiguri ca atat solutia ERP cat si platforma eCommerce pe care o alegi permit integrare reciproca pentru actualizarea stocurilor, preturilor si a clientilor. De exemplu, Extended permite integrare cu solutii ERP si sisteme de gestiune, insa au fost si situatii in care clientii foloseau anumite solutii ERP care nu permiteau integrare cu o platforma eCommerce, iar clientul a fost nevoit sa se orienteze catre o alta solutie de tip ERP.

Solutia de gazduire / hosting

In cazul in care alegi sa-ti creezi magazinul online pe o platforma eCommerce care nu vine la pachet cu o solutie de gazduire web, acest aspect va ajunge in sarcina ta. Atunci cand alegi solutia de gazduire, va trebui sa iei in calcul 3 aspecte:

  • Platforma eCommerce - fiecare platforma eCommerce are un anumit necesar minim de resurse. Spre exemplu, Magento este cunoscuta pentru necesarul ridicat de resurse in ceea ce priveste solutia de gazduire web, iar pentru acest aspect exista solutii de hosting special optimizate pentru Magento;
  • Traficul de vizitatori pe care il estimezi;
  • Numarul de produse pe care le vei lista in magazin iti va solicita atat baza de date, cat si spatiul de stocare alocat imaginilor aferente produselor listate.

In functie de aceste aspecte poti alege intre urmatoarele solutii:

  • Shared Hosting - este cea mai ieftina varianta, recomandata doar magazinelor mici;
  • VPS (Virtual Private Server) - este tot o solutie shared, sub forma unui Server Virtual prin intermediul caruia ai control mai mare asupra setarilor si un numar mai mare de resurse alocate;
  • Server Dedicat - este un server fizic, colocat intr-un Data Center si personalizat nevoilor afacerii tale;
  • Cloud Hosting - este un serviciu de gazduire recomandat magazinelor cu fluctuatii mari de trafic. Serviciile de gazduire in Cloud iti pot aloca resurse mai mari in functie de nevoile magazinului tau in momentul in care exista un numar mare de accesari. Totodata, este si cea mai costisitoare solutie de gazduire.

Recomandarea pe care ti-o oferim este sa alegi o solutie de gazduire cu Data Center aflat pe teritoriul Romaniei. De exemplu, daca clientii tai se afla pe teritoriul Romaniei, iar serviciul de gazduire se afla in Germania, transferul de date dintre vizitator si site trece prin prea multe noduri, iar lucrul acesta face ca viteza de incarcare sa nu fie una tocmai placuta pentru vizitator.

Solutia eCommerce Extended vine la pachet cu solutie de gazduire pe Servere Dedicate (echipate cu SSD-uri), optimizate pentru arhitectura platformei.

Capitolul 4 - ghid creare magazin online

Realizarea magazinului online

Magazin Online

Design-ul magazinului

Design-ul magazinului va fi prima impresie oferita clientului despre business-ul tau si, totodata, il va ajuta sa gaseasca produsele dorite si sa finalizeze comanda prin intermediul UX-ului (User Experience Design).

Iti recomandam sa faci research impreuna cu persoana sau echipa care iti va crea design-ul, atat in randul magazinelor online pe care le consideri concurenta ta, cat si in randul celor din alta nisa, pentru a determina care sunt punctele slabe si cum le poti imbunatati si transforma in avantaje.

Totodata, iti recomandam sa aloci timp si resurse acestui aspect deoarece lucrurile vor deveni mai costisitoare daca ulterior va trebui sa schimbi design-ul magazinului tau online din cauza faptului ca nu este intuitiv si dauneaza conversiei.

“If you think good design is expensive, you should look at the cost of bad design.”

–Ralf Speth

Mobile eCommerce

Ne aflam intr-o perioada in care accesarile de pe dispozitivele mobile le pot depasi pe cele de pe desktop (notebook-uri sau PC-uri), de aceea magazinul tau online trebuie sa fie optimizat pentru toate dispozitivele. Astfel, exista 2 solutii pentru a bifa acest aspect:

Responsive Design - este un design care se adapteaza in mod automat dupa rezolutia ecranului (dispozitivului) de pe care clientul acceseaza site-ul.

Versiune de Mobil - este o versiune separata a site-ului, optimizata doar pentru dispozitivele mobile. Aceasta implica insa costuri mai mari atat pentru partea de programare, cat si pentru optimizare SEO, deoarece magazinul tau va fi impartit practic in 2 site-uri ("site.ro" si "m.site.ro") si orice modificare vei face va trebui realizata de 2 ori.

O a 3-a varianta (optionala), recomandata magazinelor cu un trafic mare de vizitatori, este de a avea si o aplicatie nativa pentru telefoanele mobile sau tablete (iOS si Android).

Elementele de "trust"

Cel mai simplu mod de a oferi clientilor incredere in business-ul tau online este de a fi transparent fata de acestia, lucru pe care il poti face cu ajutorul elementelor de incredere precum:

  • Pagina de contact - ofera-le toate datele de contact necesare (adresa, email, telefon, numele societatii, etc.), astfel incat un client sa poata lua usor legatura cu tine;
  • Pagina "despre noi" - spune-le clientilor povestea ta, cine esti, de ce faci asta si de ce esti aici pentru ei;
  • Date de contact - Datele de contact ar trebui sa se regaseasca atat in header (numar de telefon, link catre pagina de contact sau ajutor), cat si in footer-ul site-ului;
  • Email-urile de confirmare - este indicat ca acestea sa contina atat date de contact, cat si date de identificare a societatii comerciale care opereaza magazinul online;
  • Link-uri utile precum: politica de retur, garantia produselor, politica de confidentialitate, plata si livrare, etc. - sunt un "must have" pentru un magazin online si cu cat sunt mai documentate cu atat mai bine;
  • Certificat SSL - Certificatele SSL (Secure Sockets Layer) asigura un transfer securizat de informatii. Daca pana acum acestea erau implementate doar de catre magazinele mari, in momentul de fata au devenit un element de incredere luat in considerare de catre motoarele de cautare. In plus, browserele web precum Google Chrome marcheaza site-urile fara un certificat SSL ca fiind "nesigure";
  • Amplasarea marcilor de incredere prin inscrierea intr-un program extern de certificare si verificare a magazinelor online, precum Trusted sau Trustpilot, iti poate aduce un boost de incredere in fata clientilor tai.

Increderea oamenilor fata de conceptul de a cumpara produse online a crescut, dar asta nu inseamna ca nu trebuie oferi acestora motive de incredere in brand-ul si magazinul tau. Elementele de trust si transparenta sunt cele mai simple metode de a oferi incredere clientilor tai.

Catalogul de produse

Catalogul de produse este elementul prin intermediul caruia ghidam clientii catre produsele de care au nevoie sau de care inca nu stiu ca au nevoie. Acesta este compus din 2 elemente:

  1. Meniul magazinului;
  2. Categoriile de produse.

Asigura-te ca ambele sunt bine structurate (in categorii si subcategorii), cu titluri clare si concise, astfel incat clientul sa nu fie nevoit sa ghiceasca ce ar putea gasi in spatele unei categorii.

Filtrele si sortarile sunt absolut necesare in pagina de categorie. Daca in mediul offline nu putem face asta, online putem filtra in functie de specificatiile produsului: pret, culoare, marime, producator, s.a.m.d. Recomandarea noastra este sa optezi pentru filtre dinamice, mai exact sa se excluda produse din categorie in functie de ceea ce filtreaza clientul, astfel incat acesta sa nu ajunga intr-o pagina de categorie goala.

Pagina de produs

Pagina de produs va trebui sa fie bine structurata, astfel incat vizitatorii magazinului tau sa poata gasi rapid informatiile pe care le cauta. O pagina de produs bine optimizata iti va mari rata de conversie. Spre exemplu: daca butonul "adauga in cos" nu este destul de vizibil, acest aspect iti poate diminua rata de conversie.

Elementele unei pagini de produs:

  • Galeria de imagini - ai grija ca imaginile pe care le adaugi sa aiba o marime decenta, sa fie clare si intr-un numar cat mai mare, pentru a scoate in evidenta toate detaliile produsului.
  • Titlul produsului - este indicat sa contina numele produsului (sau modelul), brand-ul si codul acestuia, impreuna cu cateva specificatii cheie in cazul in care vorbim de produse IT&C;
  • Pretul produsului - va trebui sa se regaseasca in apropierea butonului de "adauga in cos", insotit si de pretul vechi in cazul in care exista o reducere pentru acel produs;
  • Butonul "Adauga in cos" - este cel mai important CTA (Call to Action) din pagina de produs si trebuie tratat cu atentie, de aceea va fi amplasat in primul ecran (above fold). Acesta va trebui scos in evidenta fata de celelalte butoane din pagina prin marime, culoare si prezenta icon-ului specific cosului de cumparaturi;
  • Optiuni variabile - in cazul in care vorbim despre produse ale caror specificatii difera (precum culoarea si / sau marimea), inaintea butonului de "adauga in cos" ar trebui sa avem posibilitatea de a selecta aceste optiuni;
  • Informatii despre stoc - clientul trebuie sa stie dinainte daca produsul se afla sau nu pe stoc. Afisand aceasta informatie, se evita situatiile neplacute in care clientii pot comanda produse care nu se afla pe stoc;
  • Informatii despre livrarea produselor - in cazul in care un produs se afla in stoc, este indicat sa fie afisat in cat timp se livreaza la client sau, daca se afla "la comanda", care este timpul de livrare in aceasta situatie speciala;
  • Avantajele produsului - poti scoate in evidenta cele mai importante specificatii pe care le are produsul afisandu-le in primul ecran sub forma unor icon-uri, fapt care va ajuta la cresterea ratei de conversie;
  • Documentele atasate - precum manuale de utilizare sau instructiuni de montaj - vor scuti clientul de a le cauta in alte surse;
  • Afisarea USP-urilor - (Unique Selling Proposition - Propunere Unica de Vanzare) USP-urile reprezinta avantajele pe care le poate avea un client daca alege sa plaseze o comanda. Exemplu: transport gratuit, o perioada mai mare de retur, consultanta, s.a.m.d.;
  • Termenul de garantie al produsului - poate fi diferit in functie de tipul clientului, spre exemplu 24 de luni pentru persoane fizice sau 12 luni pentru persoane juridice;
  • Solutii de finantare - afisarea solutiilor de finantare disponibile, precum cardurile de rate fara dobanda;
  • Salvare ca favorit - ofera clientilor posibilitatea salvarii unor produse intr-o lista de cumparaturi, functionalitate foarte folosita in randul magazinelor de fashion si nu numai;
  • Alerta de stoc - utila pentru produsele care ies din stoc si revin dupa o anumita perioada;
  • Puncte de fidelitate - in cazul in care oferi puncte de fidelitate in functie de pretul produselor, este indicat sa afisezi cate puncte va obtine un client la achizitia produsului;
  • Badge-uri de marketing - absolut necesare daca produsele fac parte din anumite campanii de marketing;
  • Codul de produs - util in anumite situatii, cum ar fi atunci cand clientul face o comanda telefonica, iar produsul este astfel mai usor de identificat;
  • Formular de comanda rapida - pentru clientii grabiti, care nu doresc sa aiba un cont in magazin;
  • Descrierea produsului - are un rol important atat din punct de vedere informativ, cat si din punct de vedere al optimizarii paginilor de produs pentru motoarele de cautare;
  • Specificatiile produsului - ar trebui sa contina toate detaliile despre produs, precum materialul din care este realizat, marimi, specificatii tehnice, s.a.m.d.
  • Review-uri - acestea ofera posibilitatea de a dezvolta o comunitate in jurul produselor din magazin; mai multe detalii despre importanta lor poti citi aici.
  • Up-Sell & Cross-Sell - produsele complementare si asemanatoare sunt importante atat pentru client, ajutandu-l sa descopere mai multe produse, cat si pentru magazin, deoarece va creste valoarea cosului de cumparaturi.

Procesul de checkout

Procesul de checkout trebuie sa fie intuitiv si cursiv, astfel incat clientii sa poata finaliza comanda fara a intampina erori sau piedici deoarece acest aspect va duce la o crestere a ratei de abandon.

Spre exemplu, la Extended folosim metoda checkout-ului intr-un singur pas in detrimentul checkout-ului in mai multi pasi deoarece am observat ca rata de abandon este mult mai mica.

Structura unui checkout cursiv:

  • Cosul de cumparaturi - listarea produselor cu preturile si cantitatile aferente;
  • Tipul de client: nou / vechi / fara cont si forma juridica (persoana fizica sau juridica);
  • Datele de facturare (in functie de forma juridica selectata) - recomandam ca formularele sa fie asezate unele sub altele pe verticala, in detrimentul celor pe orizontala;
  • Adresa de livrare - in cazul in care adresa de livrare difera de cea de facturare, trebuie sa fie disponibila o bifa care sa extinda formularul; astfel, economisim spatiu si evitam sa afisam prea multe campuri odata;
  • Metoda de livrare - in cazul in care magazinul ofera mai multe metode de livrare (curier, ridicare personala din showroom, collect box, etc.), clientul ar trebui sa aiba posibilitatea de a alege, iar costul de livrare sa fie calculat in functie de metoda aleasa;
  • Metoda de plata - asemenea metodelor de livrare, ii poti oferi clientului metode multiple de plata: ramburs (cash la curier), cash sau card in shworoom, plata online prin card, plata prin SMS, monede virtuale sau card bancar cu rate fara dobanda;
  • Sumarul comenzii - asigura-te ca inainte de a trimite comanda, sa-i fie afisat clientului un sumar al comenzii pentru a o confirma. Astfel, vei evita eventuale neintelegeri in cazul costului de livrare spre exemplu, atunci cand destinatarul se afla in afara localitatii si sunt adaugati in pret kilometri suplimentari.
  • GDPR - Nu uita de reglementarile privind protectia datelor pe care le vei prelua de la clienti. Mentioneaza ce faci cu datele personale si in ce scopuri le vei folosi, astfel incat sa primesti consimtamantul clientului inainte de a-si plasa comanda;
  • Confirmare - imediat dupa plasarea comenzii, clientul ar trebui redirectionat in pagina de "Thank you", unde sa primeasca o confirmare si multumiri din partea magazinului tau, impreuna cu date despre comanda, precum ID / numar de comanda, date de contact, s.a.m.d.

In continuare, iti recomandam ca pagina de checkout sa fie de tip "enclosed checkout" - eliminarea elementelor de navigare precum: meniu, search box sau alte link-uri care pot distrage clientul de la finalizarea comenzii.

In cazul in care in pagina de checkout exista link-uri (spre politica de confidentialitate de exemplu), ai grija ca acestea sa afiseze continutul intr-un modal box sau pop-up, astfel incat sa nu scoti clientul din checkout.

Email-uri sau alerte de confirmare

In eCommerce exista 3 email-uri sau alerte de confirmare vitale pe care trebuie sa i le trimiti clientului in momentul in care a fost plasata o comanda prin intermediul magazinului tau.

  1. Email-ul de confirmare comanda - acest email nu trebuie sa intarzie mai mult de 2 minute din momentul plasarii comenzii, deoarece este email-ul care il asigura pe client de faptul ca i-a fost preluata comanda si urmeaza sa-i fie procesata;
  2. Email-ul de confirmare cont - in cazul in care clientul alege sa isi creeze si un cont in magazinul tau;
  3. Email-ul de finalizare - odata ce produsele sunt in drum spre client, nu uita sa-i confirmi acest aspect impreuna cu numarul de AWB (tracking comanda) in cazul in care clientul a ales ca metoda de livrare prin curier.

Totodata, iti recomandam sa-ti inviti clientii sa-si scrie parerea despre produsele pe care le-au comandat. Astfel, dupa o anumita perioada de timp de la plasarea comenzii, ii poti trimite clientului un email prin care sa-l inviti sa-si exprime parerea prin intermediul unui review. Perioada de timp o poti stabili in functie de produsele pe care le vinzi, astfel incat clientul sa aiba timp sa le testeze / probeze.

In afara de email-uri, mai poti folosi si SMS-uri sau alerte de tip "push-notifications".

Contul clientului

Desi trend-ul este in scadere in randul clientilor care comanda online sa opteze sa nu i se creeze un cont datorita faptului ca acestia plaseaza comenzi prin intermediul a mai multor magazine, asta nu inseamna ca zona de cont nu este importanta.

Ba mai mult, creearea unui cont ii ofera facilitati care ar trebui promovate precum:

  • Posibilitatea editarii datelor personale si de contact;
  • Istoricul de comenzi impreuna cu facturile aferente;
  • Salvarea unei liste de cumparaturi (wishlist);
  • Urmarirea comenzii din contul de client (tracking);
  • Posibilitatea de a face retur produselor comandate;
  • Posibilitatea de a schimba produsele comandate;
  • Posibilitatea de a adauga review-uri produselor.

Capitolul 5 - ghid creare magazin online

Promovarea magazinului online

Realizare Magazin Online

Deseori, intalnim situatia in care owner-ul de magazin online considera ca este suficient doar asigurarea unui stoc de produse si lansarea magazinului online pentru a incepe sa aiba vizitatori si comenzi.

Daca te afli in situatia de mai sus inseamna ca esti unul dintre cele mai fericite cazuri, insa, in realitate, acest lucru nu se intampla atat de des. Din acest motiv, trebuie sa apelezi la solutii si strategii de promovare si urmeaza sa le abordam pe fiecare in parte in cele ce urmeaza.

SEO - optimizare pentru motoarele de cautare

In mediul online, campaniile de SEO sunt unele dintre cele mai vechi metode de promovare prin intermediul motoarelor de cautare (Google fiind cel mai relevant si cunoscut).

Pentru a face o campanie de SEO eficienta, un magazin online are nevoie de 3 lucruri:

  1. O platforma eCommerce SEO friendly care sa respecte regulile tehnice impuse de catre motoarele de cautare, precum: meta tag-uri, sitemap.xml, robots.txt, friendly url, rich snippets, s.a.m.d.
  2. Un consultant sau o agentie specializata in SEO, pentru ca, asa cum am mentionat si mai sus, nu platforma eCommerce are rolul de a-ti asigura astfel de servicii ci consultantul sau agentia specializata in SEO are rolul de a-ti oferi audit / analiza, strategie SEO si / sau campanii de link building;
  3. O echipa tehnica (din partea platformei eCommerce) care sa asigure cerintele, sugestiile si implementarile de ordin tehnic provenite din partea consultantului sau agentiei de SEO.

Ceea ce trebuie lamurit de la bun inceput in ceea ce priveste SEO este faptul ca vei face o investitie pe termen lung, iar rezultatele nu vor fi vizibile imediat ce incepi campania, ci in timp.

In plus, o campanie SEO are succes atat timp cat exista implicare 100% din partea consultantilor SEO, a managerului de magazin si a echipei din spatele platformei eCommerce.

Reclame platite

Spre deosebire de campaniile de SEO, de reclamele platite te poti ocupa intern sau, daca iti doresti rezultate mai mari si garantate prin intermediul unui contract, poti apela la un consultant, o agentie specializata sau un tool de marketing automatizat care poate acoperi mai multe arii in ceea ce priveste promovarea magazinului online.

Atunci cand alegi sa te folosesti de reclamele platite prin intermediul Google Ads spre exemplu, este foarte important sa-ti stabilesti obiectivele, sa targetezi foarte bine reclamele si sa masori in permanenta ROI-ul. Altfel, risti sa ajungi sa cheltui mai multi bani decat poti obtine prin intermediul acelor reclame.

Sfatul nostru este sa aloci un buget de test si sa afli care sunt reclamele si targetul care convertesc mai bine, pentru a obtine rezultate satisfacatoare.

Spre exemplu, daca alegi sa te ocupi intern de promovarea prin intermediul Google Ads, acesta iti ofera o serie de tool-uri precum Keyword Planner, plus sfaturi utile in timp ce incepi sa iti construiesti campania si chiar in timpul desfasurarii ei.

Platforma Extended este deja integrata cu tool-uri de promovare online, precum: Google Ads, Retargeting Biz, RTB House, Criteo sau alte canale de promovare.

Retele de socializare

Prezenta magazinului tau pe retelele de socializare este necesara pentru ca acolo se afla si potentialii tai clienti. De exemplu, pe Facebook poti sa-ti creezi o pagina de prezentare a magazinului tau unde poti posta noutati despre produsele pe care le comercializezi, campanii, noutati despre magazinul tau si, totodata, poti interactiona cu potentialii tai clienti.

Totodata, Facebook ofera si servicii de promovare prin intermediul serviciului pentru companii "Facebook Ads", cu ajutorul caruia poti targeta si livra reclame celor care au cont pe Facebook.

Bineinteles, putem vorbi si despre alte retele sociale, precum: Instagram (parte din Facebook), Pinterest, Twitter, LinkedIn, etc., numai ca va trebui sa faci o analiza amanuntita inainte deoarece fiecare retea sociala necesita timp si resurse.

Campanii de email marketing

Email marketingul ramane unul dintre cele mai vechi si eficiente canale de promovare si crestere a conversiei, daca este folosit corespunzator (si targetat). Astfel, poti trimite in inbox-ul clientilor:

  • Newslettere periodice care contin produse si campanii in desfasurare;
  • Email-uri de bun venit;
  • Email-uri aniversare;
  • Email-uri care contin cosuri abandonate;
  • Remindere referitoare la produsele din wishlist;
  • Alerte de pret sau stoc.

In 1978, Gary Thuerk, marketer pentru Digital Equipment Corporation, trimitea primul email comercial (newsletter), generand astfel vanzari de 13 milioane de dolari.

Pentru realizarea campaniilor de email marketing, iti recomandam sa folosesti platforme specializate: InboxTarget, MailChimp, NewsMan, etc., integrate cu platforma ta eCommerce.

Content marketing prin intermediul blogului

O alta metoda de a-ti promova magazinul online este sa atasezi acestuia o platforma sau un modul de blog, prin intermediul caruia sa publici o serie de articole relevante pentru clientii tai.

Spre exemplu, poti publica articole precum:

  • Review-uri si unboxing de produse;
  • Articole de tip DIY - Do it Yourself;
  • Articole educationale de tip "How to";
  • Topuri si liste de produse;
  • Lookbook-uri sezoniere (pentru magazinele de fashion);
  • Articole despre nutritie sau dieta pentru magazinele din domeniu;
  • Evenimente din cadrul magazinului tau online;
  • Articole despre campaniile pe care le derulezi;
  • Servicii si facilitati pe care le oferi clientilor;
  • Articole despre timp liber.

Publicand in mod constant astfel de articole pe blogul magazinului tau, vei obtine o serie de avantaje precum:

  • SEO - pozitii mai bune in motoarele de cautare pentru produsele si categoriile de produse pe care le mentionezi in cadrul articolelor;
  • Brand awareness - dedicand din timpul propriu si ajutandu-ti clientii sa afle raspunsuri prin intermediul articolelor publicate, te va ajuta sa fii privit ca un expert in domeniu, fapt care va creste increderea in magazinul tau online;
  • Canal de comunicare - poti folosi blogul pe post de canal de comunicare pentru evolutia magazinului tau, comunicate de presa, campanii in desfasurare si multe altele.
  • Generator de continut - iti generezi propriul continut pe care sa il distribui pe retelele sociale (si care poate deveni si viral) sau prin intermediul newsletterelor.

Clientii Extended beneficiaza de modul pentru blog integrat direct in magazinul online, articolele fiind gestionate direct din cadrul platformei eCommerce fara sa mai fie nevoie sa folosesti o platforma de blogging separata.

Influenceri online

Ultimele tendinte in marketing-ul online este implicarea influencerilor online pentru promovarea produselor. Aceasta metoda este des intalnita in industria fashion sau health & beauty, spre exemplu.

Influencer-ul este o persoana publica sau privata care activeaza in mediul online, devenita o imagine reprezentativa pentru industria in care isi desfasoara activitatea. Astfel, un influencer creeaza o comunitate in jurul sau prin intermediul blogului sau a retelelor sociale, precum Facebook, Instagram, Snapchat sau canal de YouTube.

Canale de vanzare

O alta metoda de a-ti promova magazinul si produsele pe care le vinzi sunt canalele de vanzare, precum comparatoare de preturi sau marketplace-uri.

In Romania exista deja cateva comparatoare de preturi de referinta precum Compari, Shopmania sau Price, prin intermediul carora iti poti lista produsele afisate in functie de pretul aferent, reclama platita si recenzii din partea clientilor care au cumparat deja de la tine.

Spre deosebire de comparatoare, unde clientii sunt redirectionati catre magazinele listate, marketplace-urile functioneaza precum un magazin online, unde produsele comerciantilor parteneri sunt listate dupa anumite criterii stabilite de catre marketplace, iar comenzile sunt procesate prin intermediul marketplace-ului.

In cadrul platformei Extended simplificam integrarea cu marketplace-ul prin intermediul API-ului, astfel incat listarea produselor in marketplace se realizeaza usor, precum si procesarea comenzilor venite prin acest canal de vanzari.

Extended este deja integrat cu marketplace-urile cunoscute din Romania, precum eMAG, CEL, Carrefour si Okazii.

Capitolul 6 - ghid creare magazin online

Raportare si optimizare

Unelte de raportare si analiza

Dupa crearea magazinului online, masurarea si analiza traficului si a vanzarilor provenite de pe urma acestuia sunt vitale. Din acest motiv va trebui sa instalezi si sa te familiarizezi cu servicii precum:

Google Analytics - este cel mai cunoscut serviciu (gratuit) din lume destinat analizei utilizatorilor care iti acceseaza magazinul online. Acesta ofera rapoarte avansate asupra factorilor demografici, surselor de trafic, comportamentului utilizatorilor in magazin, dispozitivelor folosite de catre acestia pentru accesarea magazinului online, ratei de conversie si multe altele.

Google Search Console - este un serviciu care te va ajuta sa monitorizezi prezenta magazinului tau in rezultatele afisate in motorul de cautare Google. Astfel, prin intermediul acestui serviciu, vei putea intelege modul in care Google iti vede si indexeaza site-ul.

Hotjar - este un instrument care inregistreaza (video si / sau heatmap) comportamentul utilizatorilor care iti acceseaza magazinul. Acesta iti ofera o imagine de ansamblu asupra modului de imbunatatire a experientei utilizatorilor si a ratelor de performanta sau conversie ale site-ului tau.

Facebook Pixel - este codul de tracking care colecteaza date care te ajuta sa urmaresti conversiile din reclamele postate pe Facebook. Astfel, iti poti optimiza reclamele atat pentru conversii mai bune, cat si pentru remarketing-ul persoanelor care au facut deja o actiune pe site-ul tau.

Acestea sunt doar cateva, cele mai populare, exemple dintr-o intreaga industrie de instrumente online destinate analizei si optimizarii traficului si a ratei de conversie.

Optimizarea traficului si a conversiilor

Prin intermediul instrumentelor instalate si a rapoartelor de vanzari furnizate de catre platforma eCommerce pe care o folosesti, ar trebui sa analizezi periodic rezultatele, astfel incat sa poti identifica punctele slabe si cele forte ale magazinului tau.

Spre exemplu, poti analiza care este produsul sau categoria de produse cu cel mai mare bounce-rate (rata de abandon), astfel incat sa identifici care este problema. Poate fi vorba despre o problema tehnica a site-ului sau o problema legata de documentare, de pret, de stoc, etc. Identificand si rezolvand aceasta problema iti poate creste rata de conversie.

Cu ajutorul rapoartelor poti afla care este cel mai bun canal de vanzari al tau si care este ROI-ul (Return of Investment) acelui canal in cazul in care investesti un buget. Spre exemplu, poti aloca bugete pentru 3 canale de vanzari si doar 2 dintre acestea sa converteasca si sa-ti aduca profit. Astfel, vei putea ajunge la concluzia ca cel de-al 3-lea canal nu este profitabil si trebuie exclus.

De asemenea, poti identifica care este cel mai folosit dispozitiv de catre utilizatorii care iti acceseaza magazinul. Spre exemplu, daca site-ul tau este accesat in proportie de 70% de pe telefoanele mobile si nu este optimizat pentru ele, ar trebui sa iei in considerare acest aspect. Astfel, poti sa oferi o experienta mai buna clientilor si, totodata, o rata de conversie mai mare magazinului tau.

Ai posibilitatea de a afla care sunt cele mai vandute produse sau categorii de produse, astfel incat sa poti realiza campanii de marketing sau sezoniere pentru a-ti creste vanzarile.

Asa cum am mentionat si mai sus, doar realizarea magazinului online nu este indeajuns pentru un business online de succes. Secretul se afla in monitorizarea utilizatorilor care il acceseaza, cum reactioneaza acestia la produsele / reclamele tale si la experienta de shopping pe care le-o oferi. Astfel, aceste rapoarte te vor ghida catre un business online de succes.

Speram ca acest ghid iti va fi de folos in drumul catre crearea si dezvoltarea magazinului tau online.

Mult succes!

Ti-a placut acest articol?

Urmareste-ne pe Facebook pentru a fi la curent cu cele mai noi articole din blogul nostru.

Articole din aceeasi categorie

Cum sa cresti vanzarile in magazinul online cu o strategie eficienta de email marketing

Cum sa cresti vanzarile in magazinul online cu o strategie eficienta de email marketing

Publicat in Marketing Online pe 14.02.2020

Cu atat de multa concurenta in eCommerce, daca ai un magazin online, cu siguranta te intrebi ce poti sa faci in plus fata de restul pentru a avea rezultate cat mai bune din punct de ... Citeste tot articolul

Google Consent Mode V2 – ce trebuie sa stii pentru a respecta noile reglementari impuse de Google si GDPR

Google Consent Mode V2 – ce trebuie sa stii pentru a respecta noile reglementari impuse de Google si GDPR

Publicat in Stiri eCommerce pe 22.03.2024

In peisajul in continua evolutie al comertului online, protejarea datelor si respectarea reglementarilor precum Regulamentul General privind Protectia Datelor (GDPR) au devenit preocupari de prim ordin pentru afacerile care opereaza in special pe platforme de ... Citeste tot articolul

Evolutia vanzarilor online in perioada starii de urgenta COVID-19 (infografic)

Evolutia vanzarilor online in perioada starii de urgenta COVID-19 (infografic)

Publicat in Studii de caz pe 15.05.2020

In prezent fiecare guvern, institutie de stat, institutie non-guvernamentala sau companie privata lupta impotriva acestei pandemii prin depunerea unor eforturi semnificative, insa, daca am face un exercitiu imaginar, oare cum ar fi decurs toate acestea ... Citeste tot articolul