Migrarea platformei eCommerce: sfaturi practice

Articol publicat in Studii de caz pe 02.08.2021

Migrarea platformei eCommerce

Migrarea platformei eCommerce poate deveni o experienta provocanta atat din punct de vedere tehnic, cat si din punct de vedere business. Din acest motiv, ne-am gandit sa realizam un studiu de caz cu sfaturi utile in ceea ce priveste procesul de migrare al unui magazin online.

Cand si cum iei decizia de a migra magazinul catre o alta platforma eCommerce?

Decizia de a-ti migra magazinul catre o alta platforma eCommerce vine de obicei din prisma nevoilor pe care le are afacerea ta intr-un anumit punct, iar platforma sau furnizorul tau nu le mai poate indeplini. Acest fapt impiedica dezvoltarea magazinului si implicit a afacerii tale online. In cele ce urmeaza, vom detalia fiecare motiv pe care l-am intalnit de-a lungul timpului, in ordinea frecventei:

1. Ai ajuns la capat de drum ("dead end")

Este unul dintre cele mai intalnite cazuri din punct de vedere al deciziei de migrare din cadrul platformelor de tip "Open-Source" (Magento, PrestaShop, OS Commerce, WordPress + WooCommerce, etc.) catre Extended. Caz concret: magazinul isi dezvolta afacerea prin intermediul unei astfel de platforme, pe care o adapteaza nevoilor sale cu ajutorul programatorilor (in regim freelancing sau in-house) sau a agentiilor de profil. Aceste adaptari insa, in majoritatea cazurilor, sunt realizate prin modificari aduse codului sursa (nucleul platformei) si plugin-urilor, actiuni care de multe ori genereaza erori sau performante scazute.

In acest caz, magazinul ajunge intr-un capat de drum datorita faptului ca platforma nu mai poate fi actualizata la ultima versiune: genereaza erori, timp mare de incarcare si, in acelasi timp, devine costisitoare din punct de vedere al mentenantei sau, mai rau, programatorii / agentiile evita sa mai continue dezvoltarile.

2. Suport tehnic intarziat

Suportul tehnic este aspectul pe care managerii de magazine online tind sa-l neglijeze, cel putin la inceput 🙂, atunci cand decid sa dezvolte o afacere online, deoarece asteptarile sunt de multe ori ca lucrurile sa functioneze "ceas", iar platforma sa nu genereze erori sau alte situatii.

In realitate, lucrurile nu stau chiar asa. Platforma sta la baza intregii afaceri online, formand un ecosistem eCommerce care uneste toate serviciile, aplicatiile externe, furnizorii, fluxurile de date, s.a.m.d., iar in multe dintre cazuri aceste probleme pot fi generate de catre terti, desi par a fi generate de platforma. Astfel, daca echipa tehnica este inexistenta sau ofera un timp de raspuns foarte mare, afacerea va inregistra pierderi.

Aceste cazuri le-am intalnit foarte des in cadrul magazinelor pe care le-am migrat din platformele de tip full SaaS (exemplu: Shopify), unde clientii s-au confruntat cu echipe de suport tehnic slab pregatite sau cu un timp de raspuns foarte mare.

3. Lipsa dezvoltarilor si a update-urilor

In prezent, Romania este tara cu cel mai mare ritm de crestere din Europa in sectorul vanzarilor online, iar lipsa dezvoltarilor si a update-urilor aduse platformei iti va pune magazinul intr-o pozitie dificila, deoarece nu vei putea satisface cerintele si nevoile pietei.

Migrarea magazinului InPuff catre platforma Extended ne-a adus atat facilitati noi cat si cresterea ratei de conversie, impreuna cu un suport tehnic pe masura asteptarilor noastre. Extended este o platforma eCommerce potrivita pentru magazinele mici si medii pregatite pentru a face pasul catre "liga mare" in online.

Mihai Horhoianu - CEO InPuff.ro

4. Lipsa automatizarilor genereaza costuri mari de operare

Prea multa munca manuala te face sa pierzi timp pretios: faci actualizari produs cu produs, emiti AWB-uri manual, actualizezi manual stocurile, retururi preluate telefonic sau pe email, administrezi canalele de vanzare din platforme multiple, faci comenzi manuale la furnizori pentru a livra in sistem dropshipping, s.a.m.d.. Aceste task-uri necesita prea multe resurse umane care iti vor genera costuri ridicate de operare pentru magazinul online. Astfel, lipsa automatizarii proceselor repetitive (atat interne cat si externe) va impiedica evolutia afacerii tale.

Extended este una din cele mai elastice platforme e-commerce, cu dezvoltari ancorate in realitatea comertului romanesc. Un plus fata de alte platforme este faptul ca intelege exact nevoile clientului si ofera automatizari foarte eficiente pentru proprietarii de magazine online, automatizari care reduc costurile si maresc marjele de profit.

Adrian Dogaru - CEO Pestre

5. Costuri mari de dezvoltare

Am intalnit afaceri online care isi dezvolta magzinul in sistem in-house (cu programatori angajati) sau prin intermediul platformelor eCommerce 100% custom, realizate si personalizate in intregime pentru afacerea lor. O astfel de abordare este foarte costisitoare din punct de vedere al dezvoltarii pentru anumite business-uri si, totodata, greu de controlat. De multe ori, managerul de business nu are cunostinte tehnice sau de programare, iar toata munca revine in sarcina lui: planning, project management, testing, resurse de server, etc.

Multi manageri de business aleg aceasta solutie in ideea de fi proprietar pe platforma eCommerce sau de a detine controlul total, dar acest aspect vine cu un cost destul de ridicat, atat din punct de vedere financiar, cat si al timpului consumat in zadar. In eCommerce exista totusi si exceptii, precum Amazon, eMAG, AliExpress, etc., insa aici vorbim despre giganti ai online-ului cu resurse financiare, umane si logistice foarte mari.

Cum alegem platforma pe care dorim sa migram magazinul online

Ai decis ca este timpul sa faci aceasta schimbare. In continuare, plecand de la ceea ce te impiedica sa-ti dezvolti magazinul, trebuie sa identifici solutia ideala care acopera toate lipsurile existente, impreuna cu tot ceea ce iti mai poate oferi furnizorul in viitor, astfel incat sa nu fii nevoit sa faci o noua migrare mai tarziu. Iata ce aspecte trebuie sa urmaresti:

  • Furnizorul de platforma sa aiba experienta si know-how-ul necesare;
  • Platforma sa contina toate functionalitatile si modulele necesare magazinului tau;
  • Furnizorul sa ofere un suport tehnic dedicat, impreuna cu un knowledge base actualizat;
  • Dezvoltarea platformei sa fie orientata catre automatizarea a cat mai multor task-uri manuale;
  • Sa ofere o retea de servicii externe interconectate cu platforma, care sa asigure un ciclu complet de vanzari online: un ecosistem eCommerce complet integrat;
  • Sa permita dezvoltari la cerere, personalizate pe modelul tau de business;
  • Sa ofere o infrastructura scalabila in functie de marimea catalogului de produse si de traficul de clienti.

Detalii importante de urmarit atunci cand migram platforma eCommerce

Mai departe, vom parcurge a 3-a etapa din acest proces (si cea mai importanta): migrarea magazinului in sine. In cadrul acestei etape va fi nevoie de implicarea ambelor parti participante: magazinul online si platforma pe care urmeaza sa se realizeze migrarea.

Extended este o platforma eCommerce adresata business-urilor / magazinelor cu experienta in mediul online sau companiilor mature care doresc sa acceseze retail-ul online prin proiecte de tip start-up. Acest aspect este evidentiat de faptul ca in ultimii ani peste 80% dintre magazinele lansate pe platforma Extended sunt magazine care au migrat de pe alte platforme de tip Open-Source, custom sau SaaS.

Adrian Pintilie - CEO Extended, intr-un interviu acordat ziarului Bursa

Migrarea continutului si a datelor personale

Migrarea continutului presupune transferul catalogului de produse impreuna cu detaliile aferente: denumire (titluri), descriere, pret, stoc, imagini, specificatii tehnice, optiuni, structura URL-urilor, review-uri, etc. Acest transfer poate fi realizat printr-o metoda automatizata care presupune crearea unor conectori personalizati care sa efectueze corelari intre cele 2 baze de date aferente celor 2 platforme (veche si noua). Ori, atunci cand nu exista acces la baza de date (in cazul platformelor de tip SaaS), exista varianta transferului prin intermediul data feed-urilor online sau offline (cu ajutorul unui fisier Excel, XML sau CSV).

Pe langa catalogul de produse va fi necesar si transferul datelor personale (clientii magazinului, impreuna cu toate informatiile aferente):

  • Date personale - nume si prenume, adresa de email, numar de telefon, adrese de livrare si facturare, date comerciale (in cazul companiilor), puncte de fidelitate, etc.;
  • Date de acces - user si parola (in anumite situatii, parolele nu pot fi transferate datorita criptarii sau a platformelor de tip SaaS care nu exporta aceste informatii);
  • Istoricul de comenzi - comenzile plasate de catre clienti impreuna cu toate datele aferente: produse comandate, valoare, statusul comenzii, etc.;
  • Abonati la newsletter (sau alte notificari) - adresele de email abonate, in cazul in care au fost colectate in cadrul platformei.

De asemenea, toate aceste informatii pot fi transferate printr-o metoda automatizata realizand o corelare a bazelor de date sau prin intermediul data feed-urilor cu fisiere de tip Excel, XML sau CSV. In cazul in care parolele de acces nu au putut fi transferate, asigura-te ca-ti vei anunta clientii cu privire la acest aspect si ca noua platforma le ofera posibilitatea de a-si reseta sau stabili o noua parola, astfel incat sa nu-si piarda istoricul de comenzi sau alte beneficii acumulate in contul de client.

Evita solutiile manuale de migrare, exceptand cazurile in care magazinul online comercializeaza articole exclusiviste de pana la maxim 100 de produse in catalog.

Experienta clientilor in magazin (UX)

Odata luata decizia de a-ti transfera magazinul catre o alta platforma, asigura-te ca realizezi un set de studii de caz (de user experience, sau pe scurt UX) legate de comportamentul pe care clientii tai il au atunci cand interactioneaza cu actualul magazin online, astfel incat sa poti replcia anumite elemente de design sau functionalitati si in noul magazin. Aici putem vorbi, spre exemplu, de locul in care este amplasat campul de cautare in catalogul de produse sau de culoarea butoanelor de actiune (butonul "Adauga in cos").

In cazul in care nu exista bugete pentru realizarea unor astfel de studii cu ajutorul unei agentii specializate, acestea se pot realiza si in-house cu ajutorul unor tool-uri de monitorizare si analiza precum Hotjar, prin intermediul caruia poti inregistra capturi video ale comportamentului utilizatorilor in website, heatmap-uri sau survey-uri. Spre exemplu, printr-un astfel de studiu poti afla daca un checkout intr-un singur pas este mai eficient fata de checkout-ul in mai multi pasi.

Recomandam realizarea acestui studiu UX deoarece nu intotdeauna un design nou inseamna si un design mai bun, deoarece au fost cazuri (la nivel mare, international) in care schimbarea design-ului a dus la o scadere in vanzari datorata de obisnuinta clientilor de a interactiona cu vechiul vs. noul magazin.

Migrarea magazinului din punct de vedere SEO

Pentru multi dintre furnizorii de platforme procesul de migrare din punct de vedere SEO poate fi o provocare, ceea ce devine ingrijorator pentru managerul magazinului online. O migrare SEO corecta presupune ca magazinul sa nu fie penalizat sau sa piarda link-uri si implicit pozitii in cadrul motoarelor de cautare. Totodata, recomandam ca in acest punct migrarea sa fie realizata in colaborare cu o agentie sau un consultant SEO pe baza unei strategii stabilite si a unei monitorizari adecvate.

In ceea ce priveste URL-urile magazinului (link-urile existente), pot exista 2 situatii:

  1. Structura link-ului va fi replicata - caz in care link-ul categoriei de produse si / sau al produsului raman neschimbate;
  2. Se doreste schimbarea structurii URL-urilor (din motive SEO) - caz in care va fi necesara realizarea redirectionarilor de tip 301 din vechile link-uri catre cele noi, astfel incat sa nu se piarda pozitii in motoarele de cautare. Aceasta actiune este valabila pentru categoriile de produse si / sau paginile de produse.

Asigura-te ca furnizorul care va realiza migrarea iti va putea asigura urmatoarele task-uri:

  • Va importa toate heading-urile: H1, H2, H3;
  • Va importa toate meta tag-urile: title si description;
  • Va importa descrierile produselor si ale categoriilor (in cazul in care exista);
  • Va realiza toate redirectionarile de tip 301 necesare, in cazul in care ele sunt necesare (asa cum am mentionat in cele 2 cazuri de mai sus);
  • Va genera un nou sitemap.xml aferent, pentru a fi introdus in Google Search Console;
  • Va genera un nou robots.txt;
  • Va asigura o platforma eCommerce SEO friendly;
  • Va asigura tot suportul tehnic necesar agentiei sau consultantului SEO cu care colaborezi.

Pe baza propriilor experiente pe care le-am avut cu magazinele migrate pe platforma Extended, am observat faptul ca dupa realizarea procesului de migrare magazinele au inregistrat mici scaderi in trafic sau pozitii, lucruri care nu sunt alarmante deoarece acestea au revenit rapid pe pozitiile initiale sau chiar au inaintat (magazinele care au realizat migrarea in colaborare cu o agentie sau un consultant SEO).

Migrarea serviciilor externe

Pe langa importul de continut si a datelor personale, asigura-te ca noua platforma este sau poate fi integrata cu toate serviciile pe care le utilizezi deja:

  • Metode de plata online sau in rate
  • Servicii de curierat si fulfillment
  • Email si SMS marketing
  • Integrarea cu sistemele de gestiune a stocurilor si contabilitate: integrare cu ERP & WMS
  • Canale externe de vanzare, spre exemplu integrarea cu eMAG
  • Retele si platforme de marketing afiliat
  • Instrumente de marketing online si tracking

Pentru aceste servicii, asigura-te de faptul ca echipa tehnica aferenta platformei poate sa-ti asigure setup-ul sau sa-ti ofere posibilitatea de a-ti realiza singur acest aspect.

Concluzii si observatii

Asigura-te ca ai un motiv bine intemeiat pentru a face acest pas, iar schimbarea platformei iti va rezolva o serie de probleme pe care le intampini in colaborarea cu actuala solutie / furnizor de servicii si, totodata, vine impreuna cu o serie de avantaje in plus. Altfel, daca singurul motiv este dorinta de a creste vanzarile folosind alta solutie, s-ar putea ca rezultatul sa nu fie cel asteptat, iar problema sa nu fie neaparat legata de platforma in sine.

Ca o avertizare de final, este important sa constientizezi faptul ca o migrare realizata necorespunzator poate avea un impact devastator asupra magazinului online si a intregii afaceri, deoarece:

  1. Iti poate afecta intreaga prezenta (indexarea) din cadrul motoarelor de cautare; astfel, vei pierde pozitiile (SERPs) pe care magazinul le detinea inainte de migrare, ceea ce rezulta intr-o scadere semnificativa a traficului (organic) de utilizatori si a vanzarilor;
  2. Iti poate afecta experienta utilizatorilor in magazin (UX), deoarece un design necorespunzator sau ambiguu ii va pune in dificultate sa plaseze sau sa finalizeze comenzi online.

Pe de alta parte, o migrare realizata corespunzator iti va putea aduce o serie de beneficii, precum: pozitii mai bune in motoarele de cautare, o experienta mai buna pentru utilizatori, automatizari ale fluxurilor de date si logistice, un furnizor care iti va putea raspunde tuturor nevoilor si o platforma care iti va facilita dezvoltarea afacerii.

Ti-a placut acest articol?

Urmareste-ne pe Facebook pentru a fi la curent cu cele mai noi articole din blogul nostru.

Articole din aceeasi categorie

Cum sa cresti vanzarile in magazinul online cu o strategie eficienta de email marketing

Cum sa cresti vanzarile in magazinul online cu o strategie eficienta de email marketing

Publicat in Marketing Online pe 14.02.2020

Cu atat de multa concurenta in eCommerce, daca ai un magazin online, cu siguranta te intrebi ce poti sa faci in plus fata de restul pentru a avea rezultate cat mai bune din punct de ... Citeste tot articolul

Studiul „Opinii de Incredere” – 9.42 este nota medie acordata de clientii magazinelor online din Romania

Studiul „Opinii de Incredere” – 9.42 este nota medie acordata de clientii magazinelor online din Romania

Publicat in Studii de caz pe 19.10.2018

Partenerii nostri de la Trusted au realizat un studiu de caz intern asupra notelor acordate de catre clienti magazinelor online inscrise in sistemul „Opinii de Incredere”. Studiul are la baza 6.482 de note publice acordate de ... Citeste tot articolul

Radiografia unei pagini de produs si optimizarea acesteia pentru cresterea conversiei

Radiografia unei pagini de produs si optimizarea acesteia pentru cresterea conversiei

Publicat in Studii de caz pe 06.08.2018

Fiecare pagina de produs a unui magazin online reprezinta un landing page in care se realizeaza conversia efectiva de la vizitator la client al magazinului. Astfel, astazi vom analiza si explica rolul fiecarei parti sau ... Citeste tot articolul